Datarecovery

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Ik heb een NAS, die bestanden wegschrijft onder Linux. Nu is er een map absusievelijk verwijderd, maar het lukt natuurlijk niet om onder Windows dataherstelprogramma's te draaien. De schijf is nu bij een computerzaak, maar ik heb niet de verwachting, dat die iets voor mij kunnen doen, want men gaf al aan geen ervaring te hebben met Linux. Na het verwijderen van de map is er niets meer op de schijf geschreven. Kan iemand mij op weg helpen?
 
Dus je laat je spullen achter bij mensen die zelf al aangeven er geen verstand van te hebben. Goed plan. Mijn advies is haal je NAS zo snel mogelijk terug.
 
wek bestandsysteem sond er op de NAS? Ext3 / Ext4 o.i.d?
 
Dit is een veel voorkomend probleem. Linux (en zeker NAS schijven) zijn vaak als XFS gepartitioneerd en dus heel moeilijk te recoveren. Windows programma's kunnen slechts omgaan met NTFS en FAT en zijn dus niet in staat XFS te herstellen. Een computer zaak is dus tijdverspilling aangezien die meestal niets weten van Linux, en als ze er meer van weten gaan zei geen recovery starten aangezien dat te veel werk voor ze is.

Herstellen is echter wel mogelijk met de tool Photorec (beschikbaar via de meeste repo's). Deze kan een hele partitie herstellen. Maar let wel op wat je doet: Photorec is de laatste hoop wat betreft recovery en is niet direct bedoeld voor het herstellen van 1 of 2 mappen. Je hele partitie zal dus worden gerecoverd, bestanden hebben geen naam of tijdstempel eraan hangen dus je bent (afhankelijk van de gerecoverde data) wel een tijdje bezig om alles te doorlopen.

Maak de afweging of dit het waard is, meestal kun je de map het best beschouwen als verloren.
 
Laatst bewerkt:
Idd niet handig die weg te brengen bij iemand die geen verstand heeft van Linux.

Ik kwam de volgende util tegen voor linux.
http://www.freebyte.com/filedis***ils/#datarecovery

Filedisk utils (deze in de link aan elkaar schrijven, door een bepaalde lettercombinatie wordt deze door het forum gefiltert wegens de lettercombinatie.
 
Laatst bewerkt:
Dus je laat je spullen achter bij mensen die zelf al aangeven er geen verstand van te hebben. Goed plan. Mijn advies is haal je NAS zo snel mogelijk terug.

Het is een zaak, waar ik zeer regelmatig kom en die dit uitsluitend aanboden om mij te helpen (no cure, no pay). Men weet heel goed wat men doet en zal geen risico's nemen als dat dataverlies tot gevolg zou kunnen hebben.
 
Dit is een veel voorkomend probleem. Linux (en zeker NAS schijven) zijn vaak als XFS gepartitioneerd en dus heel moeilijk te recoveren. Windows programma's kunnen slechts omgaan met NTFS en FAT en zijn dus niet in staat XFS te herstellen.

Herstellen is echter wel mogelijk met de tool Photorec (beschikbaar via de meeste repo's). Deze kan een hele partitie herstellen. Maar let wel op wat je doet: Photorec is de laatste hoop wat betreft recovery en is niet direct bedoeld voor het herstellen van 1 of 2 mappen. Je hele partitie zal dus worden gerecoverd, bestanden hebben geen naam of tijdstempel eraan hangen dus je bent (afhankelijk van de gerecoverde data) wel een tijdje bezig om alles te doorlopen.

Maak de afweging of dit het waard is, meestal kun je de map het best beschouwen als verloren.

Het gaat om 40 GB aan bestanden, verzameld in 10 jaar, dit ik zal me er niet snel bij neerleggen.
 
Weet je heel zeker dat het een Ext3 is? Meestal staan de bestanden van een NAS op een data partitie die bijna altijd XFS is. Verder: hoe lang is de schijf al in gebruik?
 
Weet je heel zeker dat het een Ext3 is? Meestal staan de bestanden van een NAS op een data partitie die bijna altijd XFS is. Verder: hoe lang is de schijf al in gebruik?

Ja, het is Ext 3, zie http://www.eminent-online.com/nl/product/170/2/3-5--quot--gigashare-nas-pro-duo.html De schijf is enkele maanden in gebruik. Als ik de NAS aansluit zie ik ook al mijn mappen, maar de betreffende map is dus leeg. Ik heb die per ongeluk leeggehaald met een FTP-programma, dus niet met een format o.i.d. De data moet er dus nog wel zijn.
 
Dat de specificaties aangeven dat het een ext of en fat is kun je niet op vertrouwen. Je moet het zeker weten, dus kijk met bijv. fdisk naar de schijf.
Zoals ik nu voor de 3de keer zeg: vaak staat de linux zelf op een ext en de data op een xfs. (Ik heb heel wat NAS servers gezien en bijna 95% gebruikt XFS voor data) Dat de schijf nog niet oud is, is wellicht je redding. Photorec zal dus zeker werken, er is alleen wel enige kennis van Linux voor vereist.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Eminent is het echt EXT 3 en heeft XFS in dit geval niets met de NAS te maken. Het zou dus moeten met Photorec. Nu ben ik helemaal niet thuis in Linux, dus kunt u mij een beetje op weg helpen hoe ik Photorec aan de praat krijg? Ik heb wel Ubuntu geïnstalleerd, maar vooralsnog is dat voor voor mij abracadabra.
 
Als je niet bekend bent met Ubuntu of een andere Linux is het niet een goed idee om met Photorec aan de slag te gaan. Het is een redelijk geavanceerd programma waarin je veel verkeerd kunt doen. Omdat ik niet mee kan kijken lijkt het me een slecht plan om dit op eigen houtje te doen.
 
Als die computerzaak er niet uitkomt, bent u dan bereid om even mee te kijken? Vlaardingen is per slot van rekening vlakbij?

En is voor de toekomst mogelijk om bestanden als NTFS of FAT weg te schrijven op de NAS?
 
Ik ben best bereid te kijken, maar ook mijn tijd is natuurlijk niet gratis. U bent tot niets verplicht maar ik zie het dan als een normale klus van een klant.

En ik zou inderdaad in de toekomst een RAID systeem maken waarop alles wordt ge-mirror-ed. [RAID 1 bijv]
 
Laatst bewerkt:
Dat eerste is ook geen probleem, maar is er een indicatie te geven van de kosten?
 
Ik reken meestal 10,- per uur, aangezien Photorec een proces is wat meerdere uren zoniet dagen in beslag neemt kan er over de prijs onderhandeld worden. Ik stel voor dat we verder mailen. Dinux@usa.com
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan