• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DatePicker in een Cel mogeljk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lauke

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Hallo FellowExcellers,

Ik ben wat aan het stoeien met dialogvensters en ben inmiddels zover dat ik daar een DatePicker ingebouwd krijg, waarbij ook de 'default' datum de datum is die ik bepaal.

In dat licht werd mij door een collega een vraag gesteld of een dergelijke DatePicker ook in een Cel gebouwd kan worden. Volgens mij niet, maar weet het niet zeker. Wellicht kan iemand mijn gedachte bevestigen, want in documentatie iets vinden wat er niet in staat is erg lastig ;)

Hij vroeg het mij omdat hij een overzicht van projecten heeft. Daar een soort planning voor bijhoudt en een project altijd op maandag wil beginnen en altijd op vrijdag wil laten eindigen. Waarom is me niet helemaal duidelijk, maar vind het antwoord op die vraag niet van belang. Nu zit hij met een kalender naast Excel op te kijken welke datum op maandag/vrijdag valt om die in te vullen en vroeg zich af of dit niet automatisch kan.

In mijn gedachten dat het NIET mogelijk is een DatePicker in een cel te bouwen, zit ik wel na te denken over een methode om de door hem ingevoerde datum (automatisch) af te ronden op de dichtstbijzijnde maandag of vrijdag. Dat lijkt me het maken van een macro wel mogelijk. Ik kan daarnaast een dialoogvenster maken die hij invult bij het opvoeren van nieuwe projecten, maar hij heeft ook een hele zwik (om en nabij de 100) projecten die hij af en toe wil herzien. Wat naar mijn idee niet met een macro, of dialoogvenster te realiseren is (of zie ik het verkeerd?).

Iemand tips om een makkelijke manier te vinden om de bestaande datums te wijzigen in naar maandag/vrijdag en datum te wijzigen in het bestaande overzicht en dan automatisch op een maandag/vrijdag uit te komen?

Alvast dank voor het meedenken over deze (wel erg) algemene vraag.

Hallo Alphamax,

Helaas is het downloaden van plugins door de ICT-collega's dicht getimmerd, dat gaat dus niet werken. Wel hartelijk dank voor de tip.

Groet,
Lauke

Hoi Lauke,
Als de ICT collega's niet teveel hebben getimmerd, met de ingebouwde date picker van excel, en ik veronderstel van wel volgens
ben inmiddels zover dat ik daar een DatePicker ingebouwd krijg
hierbij een vbtje, is dit in de richting van wat uw collega in gedachten had?

Bijlagen

Hallo Sylvester,

Voor mijn collega heb ik nog niets gebouwd, ik heb een dialoogvenster gebouwd in een ander bestand. Ik haal daarin de datum van vandaag op uit een "broncel" (A1) met "=VANDAAG()". Ik weet niet of dit handiger kan, maar dit werkt in ieder geval. Wat ik nu heb (als testbestand) is:

Bekijk bijlage NieuweInvoerDialoog.xlsm

Hallo gast0660,

Het bestandje dat je stuuurde is niet wat ik (en mijn collega) bedoel(en). We zaten meer te denken aan wat lijkt op wat ik bijvoegd heb, maar dan met bijvoorbeeld een veld voor projectduur, of einddatum. Dit dialoogvenster is dan (in mijn) ogen alleen bruikbaar bij nieuwe invoer.
Het bestand wat mijn collega nu onder handen heeft is een spreadsheet met meerdan honderd projecten van verschillende projectleiders. Iedere regel is een project waarin hij de duur van een project de begroting en budget in bijhoudt. Ik ga niet over efficientcy, en persoonlijk vind ik het on overzichtelijk, maar om helemaal van skratch te beginnen vind ik (en hij ook) nogal wat. Is dus ook geen optie. Het probleem is dat als hij in een cel een datum invoert, hij (min of meer automatisch) op een maandag (in de kolom start project), of op een vrijdag als het gaat over een eiddatum van een project wil uitkomen, zonder dat hij zelf op een (analoge) kalender naar een maandag/vrijdag moet zoeken.

Mijn opmerking over het dichttimmeren door ICT was nav het bericht van alphamax. Hij stuurde een link naar een werkende mogelijkheid een DatePicker in een cel te bouwen. Daarvoor moest een plug-in gedownload worden, waar direct de beperking voor de oplossien ligt. Ik kan namelijk niets downloaden en installeren, en kan me dat in een organisatie met 500 collega's best voorstellen.

In ieder geval dank voor het meedenken, ik zoek nog even verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan