Datm probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

thedonnl

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2004
Berichten
85
Hallo, Ik heb een database gemaakt waarvan in een formulier de volgende 2 velden deel uitmaken:
"Datum opname" en "Datum ontslag"
Nu is het zo dat "datum ontslag" nooit voor (eerder) "datum opname" mag liggen wat abusiefelijk wel gebeurd door de gebruikers. Dit veroorzaakt foute data in de analyses.
Hoe maak ik een formule zodat de gebruiker geen datum eerder dan "datum opname" invoert en er ook een melding bij krijgt, zoiets als " datum ontslag mag niet voor datum opname liggen" of zoiets.
wie helpt me?
:love:
 
Dat kun je doen met een "als" opdracht.
In de bijlage (exell document) heb ik het als volgt aangepakt:

=ALS((G1[kleiner-dan-teken]C1);"Fout, eerder ontslagen dan opgenomen !";"Ok, alles goed ingevuld.")

In C1 de datum opname, in G1 de datum ontslag.
Als die 2 hetzelfde zijn is alles nog ok.
Iemand kan immers 's ochtens opgenomen zijn, en 's avonds ontslagen worden.

Succes.


P.s. bij [kleiner-dan-teken] alleen dat teken typen. Doe ik dat op dit forum, dan is alle text achter dat teken pleite !
Dus G1 kleiner dan C1, dan.....
 
Laatst bewerkt:
datum invoer

Hoi Paul,

bedankt voor je reactie, echter hoe plaats ik die excel formule in acces of VB? Moet dat via "gebeurtenis" en vb code??:rolleyes:
 
Zo iets bijvoorbeeld.

Private Sub Afdrukvoorbeeld_Click()
If IsNull([Begindatum]) Or IsNull([Einddat]) Then
MsgBox "U moet zowel begin- als einddatums opgeven."
DoCmd.GoToControl "Begindatum"
Else
If [Begindatum] > [Einddat] Then
MsgBox "De Einddatum moet na de Begindatum vallen."
DoCmd.GoToControl "Begindatum"
Else
Me.Visible = False
End If
End If
End Sub
 
re datum

Bedankt voor de input, echter bij deze optie laat hij wel toe dat je de foutieve dauminvoer laat staan ondanks de message. Hoe kan ik hem dwingender krijgen zodat ze niet kunnen afsluiten ondanks de foutieve invoer??

:(
 
Ik weet niet goed wat je bedoelt met "dwingender maken". Met het voorbeeld dat ik gegeven heb, kan je niet afsluiten, tenzij er aan de voorwaarden voldaan werd. Eventjes een beetje meer uitleg over het "dwingender" maken.
 
datum

Hoi, probleem zat hem in het bebruik van de tab toets, dan gebeurde er niets maarmet de enter tots krijg ik keurig de meldingen, bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan