• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum afronden naar 1e van volgende maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

hutje33

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2022
Hoi,

Ik heb in het verleden al veel gebruik mogen maken van het forum voor Excel formules. Wat ik momenteel zoek heb ik helaas niet kunnen vinden, hopelijk dat jullie mij kunnen helpen.

Vraag:
Ik ben opzoek naar een formule waarmee ik een datum kan afronden naar de 1e van de volgende maand, maar dan wel vanaf een bepaalde datum. In mijn geval moet enkel de 1e van de maand niet afgerond worden naar de 1e van de volgende maand.

Voorbeeld:
01-07-2020 blijft 01-07-2020
04-07-2020 wordt 01-08-2020

Wat ik tot nu heb gevonden:
=DATUM(JAAR(A1)+0;MAAND(A1)+1;DAG(A1)*1+0) Probleem is dat deze formule ook bijv 01-01-2020 afrond naar 01-02-2020
=MAAND(LAATSTE.DAG(A1;(DAG(A1)>1)+0)) Probleem is dat deze formule als resultaat alleen de maand aangeeft. Wel kan ik aangegeven dat de 1e van de maand niet afgerond moet worden.

Alvast bedankt :)

Hallo,

Probeer het eens met deze formule.
Code:
=DATUM(JAAR(A1);MAAND(A1)+1;1)

Zoiets?
Code:
=LAATSTE.DAG(A1-1;0)+1
De eerste blijft de eerste, de rest wordt afgerond naar de eerste van de volgende maand.

Laatst bewerkt:
Zoiets?
Code:
=LAATSTE.DAG(A1-1;0)+1
De eerste blijft de eerste, de rest wordt afgerond naar de eerste van de volgende maand.

Super bedankt! Deze werkt zoals ik in gedachten had. Kun je nog iets zeggen over waar de -1;0)+1 voor staat? Ik probeer de formule te begrijpen om er zelf de logica van in te zien, maar bij deze lukt mij het niet helemaal.

De A1-1 zorgt ervoor dat als de dag de eerste van de maand is, de datum de laatste van de vorige maand wordt.
BIj andere datums is het gewoon een dag eerder.

De LAAATSTE.DAG functie zoekt van de verkregen uitkomst de laatste datum (kan dus ook van de vorige maand zijn) en telt er 0 maanden bij op.

Als laatste tel je met de +1 er weer een dag bij op om van de laatste dag van de maand naar de eerste van de volgende te komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan