• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum afronden...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnn

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2011
Hi all,

Kan ik een datum afronden op een dichtstbijzijnde weekdag?

Ik heb een startdatum, aantal dagen dat daarvan afgetrokken moet worden en de dag waarnaar ik wil afronden (dichtsbijzijnde).

Alvast dank!

Martijn

Bijlagen

Deze formule trekt 15 dagen af van de eerstvolgende werkdag volgens een ingegeven datum in A1
PHP:
=WERKDAG(A1-15;1)

misschien zoiets?
Code:
=A2-B2-(WEEKDAG(A2-B2;16)<3)*WEEKDAG(A2-B2;16)
Deze trekt eerst het aantal dagen in B2 van de datum in A2 af, bepaalt dan de WEEKDAG (waarbij 1=za, 2=zo, etc.) en als dit een zaterdag (1) of zondag (2) is, dan wordt er respectievelijk 1 of 2 dagen extra afgetrokken. Hiermee krijg je telkens de dichtstbijzijnde werkdag te pakken...

Laatst bewerkt:
Hi gast0660,

Bedankt voor je reactie!
Niet precies wat ik zocht.

Ik heb een datum, daar wil ik bijvoorbeeld 95 dagen van aftrekken en het resultaat moet afgerond worden op de dichtstbijzijnde maandag, woensdag, zaterdag of whatever; de dag die ook in mijn sheetje staat.

Martijn

Voor de maandag:

PHP:
=A2-WEEKDAY(A2;2)+1-FLOOR(B2;7)

Voor de dinsdag

PHP:
=A2-WEEKDAY(A2;2)+2-FLOOR(B2;7)

Hi snb,

Thanks!
Deze rondt altijd naar beneden af; ik zoek eigenlijk de dichtstbijzijnde (maan)dag.

Als ik wil afronden naar maandag en de berekende datum komt op een vrijdag uit, moet hij dus naar boven afronden.

Bijvoorbeeld: 1-9-2019 - 100 dagen (= vrijdag 24-5-2019), afgerond op de dichtstbijzijnde maandag = 27-5-2019 (jouw formule geeft 20-5-2019)

Wat is er mis met de formule in post #3?

Hey Alex,

Ik ben niet op zoek naar de dichtstbijzijnde werkdag, maar naar een bepaalde dichtstbijzijnde dag (voor elke regel anders); kan ook wel eens zaterdag of zondag zijn.

Zo dan?
Code:
A2-B2-WEEKDAG(A2-B2;1)+VERGELIJKEN(LINKS(C2;2);{"zo";"ma";"di";"wo";"do";"vr";"za"};0)
Anders graag s.v.p. het voorbeeld wat representatiever maken door wat extra datums toe voegen met daarbij de verwachte uitkomsten (en waarom...)

Laatst bewerkt:
Hier nog optie voor je nieuwe voorbeeld. Houdt ook rekening met dichtstbijzijnde gezochte dag.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan