datum automatisch laten veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gregortman

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2005
Beste mensen,

Ik heb nog een vraagje; ik heb een datum die elk jaar automatisch met een jaar verlengd moet worden, als de datum op de datum van nu komt.

Dus vandaag is 17-05-2006 en de datum die moet veranderen is 18-05-2006 de laatste datum moet dus automatisch morgen met een jaar worden verlengd en wordt dan 18-05-2007

Wie o wie weet of dit kan, ik weet dat je hem met een jaar kan verlengen, alleen als ik 3000 datums heb, heb ik geen zin om ze allemaal na te lopen.

Ik ben erg benieuwd

groet

gregor

Kun je doen via de funktie DateAdd, zie Access Help.
Hoe je dat toe moet passen, hangt af van jouw situatie.
Wat is die trouwens, want niet echt een standaard vraag ;)

PS zet je vorige draadje nog even op afgehandeld.

FESTER

Dus uit die 3000 datums maak je een query welke datums gelijk zijn aan vandaag. De geselecteerde datums moeten met 1 jaar worden verhoogd.?

En die query moet je dan iedere dag draaien. Wat is inderdaad de gedachtegang achter dit. Automatisch verlengen van jaarcontracten of iets dergelijks.

Gregor

Datum veranderen

Beste Fester en naamgenoot(kom je niet vaak tegen),

de reden is als volgt; ik ben beginnend eigen ondernemer in de verzekeringen.

In mijn database komen de verzekeringen van de klanten te staan en deze hebben een "prolongatie" datum, wat wil zeggen dat als de klant de polis niet heeft opgezegd voor deze datum de polis automatisch verlengd wordt met een jaarof 5 jaar of wat voor een tijd bestek er ook aan is vast gehangen.

maar om nu elke dag een query te laten draaien en hier actief meebezig te zijn, vindt ik een beetje onzin en kan me niet voorstellen dat dat niet automatisch kan.

Ik zit nu te denken kan je zon query niet automatisch laten draaien als je de database opstart dan worden al de data's als het goed is voor die dag aangepast, toch of zit ik er nu naast!!

groet

Gregor

Ik weet niet of ik het persoonlijk onder het opstarten zou stoppen. Wellicht zijn er meerdere signaleringsopdrachten en het toch handmatig doen.

Je werkt met een prolongatiedatum. Je legt dus niet per klant een record aan voor ieder contract. Je wijzigt gewoon die datum.

Je moet natuurlijk de query voor het selecteren van de records goed opstellen. Als je in het weekend de mdb niet opstart moet je die te prolongeren records niet mislopen.

Dus zoiets van alle records waarvan de prolongatiedatum <= vandaag en waarvan de opzegdatum leeg is.
Dan kun je een autoexec macro maken waarin je bij het opstarten alle geselecteerde records met 1 jaar ophoogt.(bijwerkquery of DAO recordset)

Gregor

Beste Gregor,

Lijkt net of ik naar mezelf mail.

goede opmerking om alles <= vandaag te laten aanpassen, kan ik ook nog zonder problemen op vakantie.

Ik maak wel voor elke klant een aparte polis, zodat er voor 1 kalnt meerdere polissen zijn.
De prolongatie datum is voornamelijk van belang, voor het in de gaten kunnen houden van de inkomsten.

En als de polis opgezegd is wordt de prolongatie datum weggehaald of de hele polis weggehaald (daar ben ik nog niet uit) , mischien kan ik een vinkje maken waarin staat polis opgezegd, en dit weer meenemen in de query.

Eh autoexec macro heb ik nog nooit gemaakt maar, moet ik maar ff de boeken in duiken

In iedergeval bedankt voor je reactie, ga van het weekend ff proberen.

groet gregor

Het zou kunnen zijn dat je per polis nog een aparte tabel hebt om de contracten per polis bij te houden. Dus iedere keer dat hij wordt geprolongeerd een nieuw record.

Maar daar kies je niet voor. Je zegt dat je de prolongatiedatum leeg haalt bij opzegging? Weet je dan nog, achteraf hoe lang de polis heeft gelopen. je kunt of een vinkje maken met opgezegd. Of een datumveld met einddatum polis. In ieder geval moet je per record kunnen aangeven of hij wel of niet verlengd moet worden.

Gregor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan