• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum automatisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

malsines

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2020
Beste mensen,

Is er een manier om bij kolom D en E alleen de cijfers van de dag te invoeren en dat de formule weet dat ik maand januari of bij E maand februari bedoel en als ik bij B2 het jaar verander naar bijv. 2021 dat het jaar bij kolom D en E ook automatisch veranderen met de ingevoerde datum? Mijn bedoeling is bij mijn kasboek als ik bezig ben met januari, dat ik alleen cijfers van de dagen invoer en dat ik het ieder jaar ook kan veranderen door het jaar te veranderen van de ingevoerde datums.

Met vriendelijke groet,

Bijlagen

Bezuinig je op leestekens (die niet voor niets zo heten) ?

Zie bestand. Rij 1 als hulpkolom, deze kun je verbergen.

Bijlagen

Bezuinig je op leestekens (die niet voor niets zo heten) ?
Hier bezuinigt TS op leestekens, in het andere forum worden complete woorden op brute wijze verminkt :).

En als je er iets van zegt wordt je over het algemeen direct uitgemaakt voor taalnazi.
Dat zijn precies de mensen die geen Nederlands kunnen schrijven en niet het belang beseffen van het gebruik van leestekens en alinea indeling.
Waarbij ik niets ten nadele bedoel van echte dyslecten.

Velen beseffen niet dat slordig schrijven een weergave van slordig denken is.
Ze realiseren zich evenmin dat de syntaxis bij programmeren nog veel strikter is dan de Nederlandse syntaxis.
Slordigheid in het Nederlands is een goede voorspeller voor programmeerslordigheid.

@Octafisch, edmoor en snb
Overdrijven is ook een vak.jpg
Volgens mij had TS beter kunnen doorgaan met het originele bestand. Dat zag er goed uit. De oplossing van JV is goed.:thumb:

Beste JV

Ik heb je programma gebruikt bij mijn excel. hij doet het goed totdat bij een foute invoer. daarna werkt de code niet meer. krijg de melding microsoft visual basic fout 6 tijdens uitvoering: overloop.

Zet bovenaan de code: on error resume next

Let wel op, de code is geschreven op basis van je voorbeeldbestand, dus als je de opmaak gaat veranderen kan het al mis gaan

Beste JV,

Mijn laatste vraag?

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
With Application
.EnableEvents = False
On Error Resume Next
If Target.Address(0, 0) = "B2" Then ------> Bij deze rij wil ik de locatie van B2 veranderen naar bijv. D2. het lukt niet.
Set jv = Cells(4, 4).CurrentRegion
For Each cell In jv.Cells
If IsDate(cell) Then Cells(cell.Row, cell.Column) = DateAdd("yyyy", Cells(2, 2) - Year(cell), cell)
Next
.EnableEvents = True
End If
.EnableEvents = False
If Not Intersect(Target, Range("F6:F65")) Is Nothing And Target.Column Mod 2 = 0 Then
If Target.Count = 1 Then
Target = DateSerial(Cells(2, 2), Cells(1, Target.Column), Target.Value)
End If
End If
.EnableEvents = True
End With
End Sub

Datum excel

Beste excel forum, Beste JV.

Mijn bedoeling is, als ik bij tabblad overzicht het jaar verander, dat het bij elke tabblad verandert. Daarom wil ik bij de code if target address veranderen van B2 naar D2. als ik het verander, werkt het niet meer.

Ik doe mijn kasboek als bijlage

Bijlagen

Ik denk dat je er zo wel komt

Plaats wel even, net als op tabblad "JAN" overal even het maandnummer in cel "F1"
De codes staan achter thisworkbook en overzicht

Bijlagen

@JVeer
Kan het zijn dat die alleen voor Office 365 is? Werkt bij mij niet in Office H&S 2007.

Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb naar mijn weten geen "nieuwe" dingen gebruikt. Wat werkt er niet dan?

Ik open dat document en schakel macro's in. Als ik dan op blad OVERZICHT het jaartal wijzig met de pijltjestoets, dan verandert op dat blad alle jaartallen. Maar het is toch de bedoeling dat dan ook het jaartal op blad JAN wijzigt. En dat doet het niet.

Oja dat klopt, ik was vergeten te vermelden dat het niet werkt als je op het pijltje klikt. Je moet het jaartal handmatig intikken:p

Heel mooi!:thumb:
Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan