• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum berekenen a.d.h.v. weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yasmin

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Ik ben op zoek naar een formule in C1 die een datum berekend die hoort bij een bepaald weeknummer.

A1 hier voer ik week nummer in. bv. 3
B1 hier voer ik het jaar in. bv. 2004
C1 ?

? = 12 januari 2004 t/m 17 januari 2004

(alleen de dagen maandag t/m zaterdag weergeven).

Kan iemand me hiermee helpen?

vr.gr. André

Is nog best lastig verwacht ik, een jaar kan ook beginen met week 53.

Zit te denken in de richting van wat is de eerste dag van het jaar, en week nummer * 7 hierbij optellen en dan daar nog eens 6 dagen bij voor maandag t/m zaterdag.

je kan ook ineen cel aangeven wat de datum is van de maandag van week 1 en dan er week (nummer-1 )* 7 hierbij optellen

Dus bij voorbeeld in B1 28-12-2003
A1=10
C1=(A1-1)*7+B1

Laatst bewerkt:
Heb wat gevonden (hier)

En een poging gedaan er een Nederlandse versie van te maken.
Gaat goed tot weeknummer 09, waarom hogere een fout geven is me nog niet helamaal duidelijk, misschien wil iemand anders er nog eens naar kijken.
Vermoedelijk staat er ergens een ( of ) fout, maar ik zie het niet meer...

Bijlagen

In cel E1 en E2 is de vertaling van IF naar ALS niet consequent doorgevoerd, als dit gewijzigd wordt is het wel mogelijk om weeknummers boven de 9 in te geven.
De formules rekenen uit wat ik nodig heb maar volgens mij klopt de uitkomst niet altijd b.v.
Wk. 1 2004 / 2005 / 2008 / 2009 / 2010.
Wk. 52 2005 / 2010.

Ik heb de uitkomsten vergeleken met het weeknummer wat Excel uitrekent a.d.h.v. een datum.
(in cel H1 heb ik de formule =WEEKNUMMER(G1;1) geplaatst).

Wie kan me verder helpen?

Vr.gr. André
:rolleyes:

Bedankt, ik zag het echt niet meer...
redface.gif

De formule lijkt me beter dan wat excel met weeknummer laat zien.

Volgens excel (weeknummer) heeft het einde van 2003 maar 4 dagen in de week van 53 en maar 3 dagen in week 1 van 2004... zie bijlage (incl. aangepaste werkende versie).

Bijlagen

Bedankt C. Withaar voor de prachtige formules ik zie ook allerlei mogelijkheden om deze in andere werkbladen te gebruiken.

Vr.gr. André N.

:thumb:

Formule weeknr. naar dag

Enkele weken geleden heb ik via dit forum een bestand gedownload met een formule die een weeknummer naar een dag omzet.
De formule werkt goed, alleen kom ik er nu achter dat er een fout in zit n.l. bij ingeven week 27 28 29 30 en 31 wordt er een foutieve datum berekend.
De overige weken gaan m.i. wel goed.
Ik vermoed dat de formules in E1 en E2 niet helemaal correct zijn. Wie kan me helpen?

vr.gr. André

Laatst bewerkt:
Vermoed dat de fout ergens in de vertaling van de maanden zit.

Download hier het bron bestand, deze lijkt wel goed te gaan, al je de engelse versie in een Nederlandse Excel opend worden de formules automatisch aangepast.

Door de formules met het bronbestand te vergelijken kwam ik er achter dat er een fout stond in cel D1.
Ergens in deze cel staat het getal 77 dit moet zijn 177.

Probleem opgelost.

Bedankt voor de hulp!
:thumb:

vr.gr. André

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan