• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum en tijd automatisch in huidig (VBA)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nicu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicu

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
Hoi hoi,

Ik heb een VBAbestandje waarin een aantal dingen worden weggeschreven als je op toevoegen klikt, na toevoegen worden alle velden leeg gemaakt echter de datum en tijd niet en dit zou ik wel heel graag willen. Het zou mooi zijn als je het bestand opent je gelijk de huidige datum en tijd kan zien. Dit moet nog wel wijzigbaar zijn. Hier een voorbeeld van het bestand (via wetransfer)

Alvast bedankt voor het kijken,

Josh

Waarom vul jij na het wegschrijven v/d gegevens opnieuw je comboboxen ? Dat gebeurt toch bij het openen v/h formulier.
Voor de rest kan ik je niet verder helpen want die DTpicker is niet geïnstalleerd op mijn systeem

Mijn comboboxen zijn naar het wegschrijven leeg, daar heb ik gelukkig geen problemen mee ;-)
Maar hoe vul jij dan datum en tijd in in een VBA formulier?

Mijn comboboxen zijn naar het wegschrijven leeg

????????

Dit volstaat voor mij
Code:
Private Sub cmdtoevoegen3_Click()

'Controleer of er een naam is ingevuld
If Trim(txtnaam3.Text) = vbnullstring Then
txtnaam3.SetFocus
MsgBox "gelieve een naam invullen"
Exit Sub
End If

'plaats de gegevens in de database
Worksheets("opname").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 7) = Array(Date, Time, _
        txtnaam3.Text, cmbkomtvan.Value, txtnaamzks.Text, cmbunit.Value, cmbbednr.Value)

'verwijder gegevens
txtnaam3.Text = ""
cmbkomtvan.Value = ""
txtnaamzks.Text = ""
cmbunit.Value = ""
cmbbednr.Value = ""
cmbbednr.SetFocus

End Sub

Voor de datum en tijd.
Voeg dit toe aan je UserForm_Initialize()
Code:
Me.DTPicker3.Value = Now()
Me.DTPicker4.Value = Now()

Lambert

Warm bakkertje, jouw oplossing is mooi en geheel automatisch, ik wel echter dat de datum en tijd ook veranderbaar zijn en daar is die andere optie prima voor.

Lambert, jouw oplossing wekt perfect op het voorbeeld dat ik heb gestuurd. In het voorbeeld staat maar 1 tabblad, ik heb er echter 5. En elk van die tabbladen heeft ook weer comboboxen en datum/tijd velden. Als ik dan Me.DTPicker3.Value = Now() in UserForm_Initialize() zet met 8 verschillende dtpickers, dan geeft dat een probleem. Hoe kan ik dat oplossen?

Josh

Waarom 8 kalenders?
Eén kalender is voldoende.
In mijn keuken hangt er ook maar 1.

Hahaha, verschillende acties waarbij datum en tijd ingevuld moeten worden. Denk hierbij aan opnames, ontslag, ziekmeldingen, problemen, etc.
Of kun je voor elke tab dezelfde dtpicker gebruiken?

Natuurlijk kan dat.

Oeps, dan ga ik dat maar eens opnieuw proberen. Thanks!

Tip: maak een backup van je bestand, en werk daarmee.

Door schade en schande al wijzer geworden ;)
Maar bedankt voor de tip

De oplossing van Lambert werkt goed, alleen op het 1e tab. Ik heb echter 5 tabs met allerlei datumvelden. Het is niet mogelijk om steeds hetzelfde dtpicker te gebruiken. En als ik dtpicker 1-8 onder elkaar zet bij UserForm_Initialize(), dan krijg ik foutmeldingen. Hoe kan ik dit oplossen?

hmm.. weet niet precies wat je bedoelt met tabs.
je moet voor elke dtpicker een regel code toevoegen in je UserForm_Initialize().

Code:
Me.DTPicker4.Value = Now()
vervang DTPicker4 voor de namen van jouw dtpickers.

Het is niet mogelijk om steeds hetzelfde dtpicker te gebruiken

Ik zeg het niet gauw, maar in dit geval wel: dit is onzin.
Bovendien heb je die datepicker helemaal niet nodig.

Begin eerst maar eens de initialize-gebeurtenis te stroomlijnen met:

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
    cmbkomtvan.List = Array("Verlos", "OK", "SEH", "Thuis", "Ander ziekenhuis", "Pelikaan", "Dolfijn", "Kikker", "Eekhoorn", "Giraffe")
    cmbunit.List = Array(1, 2, 3)
    cmbbednr.List = Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, "MRSA")
End Sub

Kijk per ongeluk ook eens hier: http://www.snb-vba.eu/VBA_Fill_combobox_listbox.html

Laatst bewerkt:
SNB bedankt voor je genuanceerde feedback. Je hebt helemaal gelijk het is een rommeltje en het kan zeker beter. Je tip om het wat meer te stroomlijnen ga ik zeker meenemen. Ik ben zelf juist enorm blij wat ik de afgelopen maand heb neergezet in VBA m.b.v. dit forum. Ik weet dat het beter kan, maar van een beetje excel kunnen, naar VBA gaan, is voor mij een grote stap. Ik zal me van het weekend nog eens goed orienteren op jouw site.

Lambert, zie plaatje voor wat ik bedoelde met de tabs

tabs.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan