Datum en tijd op foto

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Mijn verzekering vraagt mij om een foto van een bepaalde situatie waarop duidelijk staat op welke datum en tijd de foto is genomen.
Hoe krijg ik dat voor elkaar? Volgens mij zijn deze gegevens allemaal te manipuleren.

Vriendelijke groet,

Marianne

Een foto die je nog moet maken?

Ligt aan je camera. Een beetje camera heeft wel een functie voor datum en tijd, dus zet die goed. En de juiste tijd kan je bij de eigenschappen ervan wel terugvinden. Soms is er zelfs een mogelijkheid om hem als watermerk toe te voegen.

ProCam voor iPhone kan dat.

Als je die foto met een beetje moderne telefoon maakt, staat de gewenste info in de foto zelf. Dit is de EXIF info. Zou de verzekeraar moeten weten.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Maar zelfs die informatie is te manipuleren. Probeer iets mee te fotograferen in het beeld, als dat kan, bijvoorbeeld een telefoon met een teletekstpagina. Je weet wel, het soort foto dat een ervaren kidnapper ook maakt :).

Maar zelfs die informatie is te manipuleren. Probeer iets mee te fotograferen in het beeld, als dat kan, bijvoorbeeld een telefoon met een teletekstpagina. Je weet wel, het soort foto dat een ervaren kidnapper ook maakt :).
Een beetje app kan de tijd en datum wel erin 'branden'. Zelfs de 15 jaar oude Nicon camera van mijn moeder kon dat al. En volgens mij kunnen de standaard camera-app's op de telefoon dat ook. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat verzekeringskantoren zo ver ernaar kijken.

Ik heb zelf ooit een keer een auteursrechtzaakje gehad van een 'geldgraaier' die beweerde dat ik een foto van hem/haar gebruikt had, terwijl het 100% mijn foto was. Een screenshot van die EXIF-gegevens voldeed prima voor de jurist.

Laatst bewerkt:
Mijn verzekering vraagt mij om een foto van een bepaalde situatie waarop duidelijk staat op welke datum en tijd de foto is genomen.
Hoe krijg ik dat voor elkaar? Volgens mij zijn deze gegevens allemaal te manipuleren.

Vriendelijke groet,

Marianne
Foto met de krant van vandaag

Dus je kunt op een latere datum een foto nemen van 'een bepaalde situatie'?
De situatie kan, maar hoeft niet hetzelfde te zijn. Er moet wat achter die vraag schuil gaan want een verzekeraar hoort normaal metadata van verzekerde te vertrouwen. Fraude moet je natuurlijk keihard aanpakken.

Een beetje app kan de tijd en datum wel erin 'branden'.
Daar ging mijn opmerking dan ook niet over. Die informatie is heel simpel weg te poetsen. Dát bedoelde ik met 'manipuleren'. Maar je kunt natuurlijk altijd beginnen met het opsturen van een foto met de juiste EXIF gegevens die bij de (digitale) camera mee worden opgeslagen. Als de foto nog gemaakt moet worden kun je dan ook nog een tijdsregistratie overwegen.
Bij situaties die al hebben plaatsgevonden is het natuurlijk niet mogelijk om daar alsnog een datum/tijds indicatie bij op te nemen. Lijkt mij dat de EXIF voldoende zou moeten zijn.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Metadata kun je oa. bijvoorbeeld aanpassen met Xnconvert

Laatst bewerkt:
Er zijn meer programma's die dat kunnen. Daarom kun je er ook niet blind op vertrouwen. Maar goed, als het voor de waard goed genoeg is, waarom zou je de gasten dan niet vertrouwen?

Terug
Bovenaan Onderaan