• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum en tijd plakkenspeciaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanna

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik heb een bestand waarin een datum en een tijdkolom aanwezig is.
Dit betreft een bestand, waarin de Greenwichtijd aanwezig is.
Ik moet dus eerst de datum en de tijd in 1 kolom brengen en dan vervolgens er 2 uren bijtellen.
Dit is noodzakelijk, omdat de datum/tijd niet goed bij elkaar opgeteld wordt als je bijvoorbeeld een gegeven hebt van 1 juni om 23:15 uur.
Voorts dient de bij elkaar gevoegde datum en tijd weer geschieden te worden in een datum en een tijdkolom.
Aangezien dit met een verwijzing gaat dien je opnieuw 2 kolommen te maken waarin je met plakken speciaal de datum en tijd weer afzonderlijk plakt.
Deze datum en tijdkolommen dienen voorts met een hoop andere gegevens in een centraal bestand geplaatst te worden waarin andere gegevens afkomstig uit andere databasen staan die op dezelfde manier opgezet zijn.

Het probleem waarmee ik nu geconfronteerd wordt is, dat excel mij de met plakken speciaal vervaardigde kolommen laat zien als datum en tijdkolom (nadat ik dat met celeigenschappen zodanig heb aangepast), maar dat in werkelijkheid de datum en tijd nog steeds in deze kolom aanwezig zijn. Als ik het bestand nu naar het centrale bestand breng kan excel de datum en tijdkolommen niet op correcte wijzre met elkaar vergelijken als je de sorteerfunctie toepast.
Mogelijk weet jij een (veel simpelere) oplossing.

Hallo Hanna,

Ik zie hier een hoop problemen. Maar echt duidelijk is uw uitleg ook niet.

1- Je moet 2 uur bijtellen om een correcte tijd te krijgen????
Ik denk dat het probleem elders ligt: Jij probeert berekeningen te maken met tijd die voor, en na middernacht ligt.
Klassieke formule:
in A1 begintijd
In B1 Eindtijd
In C1 het verschil tussen beide tijden:
=(B1<A1)+B1-A1

2- In je cel zie je enkel de tijd... maar Excel rekent eigenlijk met de volledige datum.
Stel dat je in een cel dit staan hebt:
29/05/2005 10:00
En je maakt de cel op als tijd... dan zie je nog dit:
10:00
Maar wat je ziet is slechts opmaak... Excel laat de tijd zien, maar er staat eigenlijk een getal... met opmaak tijd.
Tijden en datums in Excel zijn eigenlijk gewone getallen, met een speciale opmaak. Waarbij het getal 1 gelijk is aan 1 dag. Dus: 1,5 is gelijk aan anderhalve dag, of 36 uur.
Wens je nu enkel de uren over te houden... en de dagen te laten vallen, dan moet je met een formule enkel de cijfers na de komma overhouden.

=REST(A1;1)
En voor enkel de dagen:
=INTEGER(A1)

Luc

Bedankt voor je snelle reactie.
Het betreft hier helaas een technisch hulpmiddel, dat ons de tijd in Greenwichtijd aanlevert (dus in de winter 2 uren terug en in de zomer 1 uur terug). Vandaar, dat wij de tijd zodanig moeten omzetten dat we de goede tijd hebben.
Ik kan het helaas niet beter uitleggen.

Het heeft te maken met geheimhouding, vandaar.

Hoi Hanna,

Datum en tijd in excel zijn gewoon getallen waarbij je een ander getal kunt optellen om zo de tijd te wijzigen.
Als je een hele kolom of een cellenbereik hebt waar je twee uur bij moet optellen, kun je de volgende stappen proberen:
1) zet in een lege cel =2/24 neer. Je wilt twee uur optellen, en een dag heeft er 24.
2) kopieer deze cel en selecteer de kolom of cellen waarin de Greenwich tijd staat.
3) Ga via Bewerken naar Plakken speciaal en vink aan "Waarden" en "Optellen" en klik op OK.

Je zult zien alle tijden twee uur later zijn geworden.

Succes,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan