Datum en tijd samen voegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordy J

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2005
Heb in een query een datum veld en een tijd veld. Nu wil ik de datum en tijd samenvoegen en dan hierop kunnen sorteren.

Sorteren alleen op datum gaat goed en alleen sorteren op tijd gaat ook goed maar wanneer ik beide velden samenvoeg werk het sorteren niet meer goed. Hoe los ik dit op?

Als je twee velden samenvoegt in een query, beschouwt Acces het resultaat als een tekstveld. Je zult de formule dus met een Format commando moeten omzetten naar een Datumnotatie:
=Format([Formule];"dd-MM-yyyy hh:mm")
Zet ook de eigenschappen van het queryveld nog op een datum'tijd notatie om de veldinstelling af te maken.

Als je twee velden samenvoegt in een query, beschouwt Acces het resultaat als een tekstveld. Je zult de formule dus met een Format commando moeten omzetten naar een Datumnotatie:
=Format([Formule];"dd-MM-yyyy hh:mm")
Zet ook de eigenschappen van het queryveld nog op een datum'tijd notatie om de veldinstelling af te maken.

Hoe bedoel je ik heb een veld met de naam [datum_eind] en [tijd_eind]
Hoe pas ik dit in de formule?

=Format[datum_eind] &" "& [tijd_eind];"dd-MM-yyyy hh:mm")

Met een haakje erbij, en een kleine aanpassing in de formule:
Deze aanpassing is nodig, omdat je datum en tijd moet combineren tot één getal. Hierbij is de datum het hele getal, en de tijd het deel achter de komma.

Expr1: Format(CDate([datum_eind]+[tijd_eind]);"dd-MM-yyyy hh:mm")

Als je bij Notatie het volgende typt: Lange Datumnotatie, dan moet je er zijn.

Met een haakje erbij, en een kleine aanpassing in de formule:
Deze aanpassing is nodig, omdat je datum en tijd moet combineren tot één getal. Hierbij is de datum het hele getal, en de tijd het deel achter de komma.

Expr1: Format(CDate([datum_eind]+[tijd_eind]);"dd-MM-yyyy hh:mm")

Als je bij Notatie het volgende typt: Lange Datumnotatie, dan moet je er zijn.

Bijna goed:
Maar Hij sorteerd eerst op dag, resultaat is dat ik eerst 1-1-2009 ...... dan 1-2-2009 ... dan 1-3-2009..... Hij sorteerd dus nog niet als een datum veld, voor het tijd gedeelte sorteerd hij wel juist.

Bijna goed:
Maar Hij sorteerd eerst op dag, resultaat is dat ik eerst 1-1-2009 ...... dan 1-2-2009 ... dan 1-3-2009..... Hij sorteerd dus nog niet als een datum veld, voor het tijd gedeelte sorteerd hij wel juist.

Heb het opgelost:
date-time: [Datum eind]+[Tijd_eind]
Je moet wel in de tabel aangeven van langedatum notatie en dat was ik vergeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan