• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Datum en tijd scheiden voor rekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Gijsbert1960

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2017
Berichten
135
Geachte forumleden

Via VBA kies ik de datum maar hier staat de tijd bij, en ik heb alleen de datum nodig om de totale laadtijd te berekenen.
Ik krijg alleen de datum niet in andere cel op zo een manier dat hij goed rekend en weet niet hoe dit te doen. In het bijgevoegde bestand staat wat ik bedoel en wil bereiken vanaf invulblad daar we snel alles invullen om steiger zo snel mogelijk vrij te maken en alles naar de juiste pagina's te zetten
 

Bijlagen

  • Datum en tijd.xlsm
    23,1 KB · Weergaven: 12
Gebruik Date i.p.v. Now
Hoe wordt de tijd in C11:C14 ingevuld? Dat is namelijk geen tijd.
Geef H11:H14 en K11:K14 eens de celopmaak datum inclusief tijd, dan zie je waar het mis gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hallo AHulpje

C11:C14 worden ingevuld met knop en VBA in module. H11:H14 is hoe het moet worden, en K11:K14 is hoe het via C11:C14 berekend wordt. Als je in C11 kijkt staat er tijd bij. Als ik Now verander in Date krijg ik Cmplimenteer fout in formule die in module staat. Em met datum en tijd opmaak berekend hij het verkeerd door de tijd. C11:C14 wordt ingevuld En het moet worden zoals in H11:H14 kaar het wordt zoals K11:K14
 
hij eindigt met laden om 3:45 maar hij begint maar te laden om 16:51. Hoe leg je dat uit?
 
Ik citeer:
C11:C14 worden ingevuld met knop en VBA in module
Even verderop:
C11:C14 wordt ingevuld

Er is maar één werkblad, waarom dan:
Code:
Sub tijd1()
With ActiveSheet
        Sheets("Positie").Cells(11, "b") = Date
    End With
End Sub
Bovendien heeft hier "With Activesheet" geen zin omdat je keihard verwijst naar Sheets("Positie")
Dus:
Code:
Sub tijd1()
    Sheets("Positie").Cells(11, "b") = Date
End Sub
of
Code:
Sub tijd1()
    Activesheet.Cells(11, "b") = Date
End Sub

En als je een Compileer fout krijgt dan heb je een tikfout gemaakt.
 
Daarnaast zijn datum en tijd gewoon getallen waarmee je kan rekenen.
De 45374 die je laat zien is het aantal dagen sinds 1-1-1900 en komt dus uit op 23-3-2024.
De tijd 16:51 is 0.702083333333333.
Kijk maar eens in VBA naar CDate(0.702083333333333)

Omdat je in je document de tijd als tekst gebruikt kan er niet mee worden gerekend als zijnde een tijd.
 
Hallo AHulpje

Als ik 1 van Uw code's gebruik krijg ik compliteer four met mededeling kan project of bibliotheek niet vinden Sub tijd1 in geel en Date blauw. Weet niet welke in bibliotheek ik moet kiezen.
 
Plaats dan je document eens waarin je die foutmelding krijgt.
 
Hierbij het bestand van de bladen waar het over gaat het orginele bestand is te groot met 37,9 mb
 

Bijlagen

  • Vinotra 10 - kopie.xlsm
    300,1 KB · Weergaven: 8
Vink hier beide ontbrekende uit:
Ontbreekt.jpg
 
Klik in de VBA editor in het menu op Extra en dan Verwijzingen.
 
Hallo Admoor en AHulpje

Het is gelukt zover ik merken kan zien Harttelijk dank voor de hulp.
 
Met 24 modules en ruim 4400 regels VBA code in een document van 37,9 Mb waarin werkbladnummer 139 voorkomt vind ik dat een hele prestatie.
 
En niet te vergeten, veel te veel actieve verwijzingen.
 
Code uitvoeren zonder een werkblad te benoemen heeft altijd betrekking op het actieve werkblad.
Code:
Sub tijd1()
    Activesheet.Cells(11, "b") = Date
End Sub
Activesheet is dus overbodig.
 
Hallo Edmoor

Ik heb dit bestand zelf met mijn beperkte kennis gemaakt, en het doet waar ik het voor gemaakt heb. Er zullen beste veel actieve verwijzingen in zitten maar weet niet hoe anders op te lossen. Deze bladen heb ik nu toegevoegd en kwam er niet uit maar met jullie hulp wel. Ik zou het liever in userforn hebben maar dat gaat helemaal boven mijn pet. Zelfs Cobbe heeft me eens geholpen dus dan weet je hoe lang ik dit bestand heb.
 
Snap ik. Is ook geen probleem natuurlijk.
Als het voor jou doet wat je wilt is dat prima :)
 
Hallo Edmoor

Als je mij een voorbeeld van 1 actieve verwijzingen kan geven kan ik er eens naar kijken wat je bedoeld en er wat aan doen en ik leer er dan weer wat bij.
 
Kijk in het schermpje waar je die 2 ontbrekende hebt uitgevinkt.
Daar staan er veel te veel aangevinkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan