• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum en tijd uit een cel splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

evelinevv

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Hallo,

Ik moet een tijdsverschil meten tussen twee cellen. In de ene cel staat begindatum en -tijd (2010-01-01 13:00:00.000) en in de volgende cel de einddatum en -tijd (2010-02-06 12:00:00.000). Hoe kan ik het tijdsverschil in minuten meten voor deze twee cellen? Ik moet dit ruim 5700 keer berekenen dus hoop dat jullie kunnen helpen :)

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Misschien beter een excelvoorbeeldbestandje ontdaan van gevoelige info, uploaden.

2010-02-06 12:00:00.000

Ik vind dit wel een rare tijdweergave.

bijgevoegd een klein deel van het betreffende bestand. het gaat om gegevens die geimporteerd zijn vanuit een ander software, dus vandaar dat de tijdsnotatie misschien wat raar is.

Bijlagen

J kunt de 2 cellen gewoon van elkaar aftrekken en het celformaat daarna op [m] zetten.

2010-02-06 12:00:00.000
De laatst 3 nullen geven duizendsten van seconden weer.
In combinatie met een datum is dit wel vreemd.
Als je het als tijdsweergave van bv 100 m hardlopen weergeeft is het niet meer zo abnormaal.

Kijk eens of dit is wat je bedoelt.

Het gaat om de gele cellen.

De .000 heb ik via CNTR + H verwijderd.

zoeken naar .000

vervangen door (niets invullen)

Alles vervangen.

Graag even reactie terug.

Bijlagen

Door het importeren van de gegevens kan excel datum en tijd notaties vaak niet goed overnemen, zo ook nu.

Verwijder daarom eerst de '.000' (via ctrl H)

helemaal super! Dit scheelt ons echt heel veel tijd en werk! :D Enorm bedankt voor jullie hulp!

Graag gedaan.

Als je vraag is opgelost, zet je hem dan ook op opgelost.

Heb je aanvullende vragen, laat het gewoon even weten.

Hallo,

Mijn probleem was met jullie hulp gisteren helemaal goed opgelost, helaas waren de gegevens in het bestand verkeerd en mag ik van voor af aan beginnen. Ik zit met hetzelfde probleem als gister, alleen doet jullie oplossing het niet meer. Ik denk dat dit komt omdat in mijn nieuwe bestand de datum staat weergegeven als dd-mm-jjjj, en niet als jjjj-mm-dd. Kan dit kloppen? zo ja, wat kan ik hier dan aan doen? zo nee, hebben jullie dan een idee over hoe ik weer diezelfde tijdsberekeningen kan maken? Bijgevoegd weer een klein deel van het bestand waar ik mee werk.Bekijk bijlage oefenbestandje2.xlsx

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groeten,

Eveline

Hallo Eveline, ik snap je probleem niet zo, nee de datumnotatie hoeft absoluut geen probleem te zijn, maar nu lever je een oefenbestandje aan waar de datumnotatie keurig is en je dus zonder problemen van elkaar kunt aftrekken, enige waar je op moet letten is dat je de startdatum van de einddatum aftrekt, dus in jou voorbeeld =B2-A2, andersom gaat niet, excel kan niet met negatieve datum of tijd werken

je moet alleen ook wel de celopmaak aanpassen zodat minuten worden getoond of je moet de uitkomst omrekenen naar een getal, zie bijlage voor beide methodes

Bijlagen

Hi roeljongeman,

Dat heb ik gedaan, en in principe werkt het, alleen tilt het de berekening niet over verschillende dagen. Een tijdsbestek van 14-01-2011 00:00 tot 15-01-2011 00:00 komt niet uit de berekening als 24 uur, maar als nul uur. De formule die ik gebruikt heb is de formule die ik gisteren van oeldere gekregen heb =+b1-a1. Die werkte in het bestand van gisteren perfect, maar in het bestand van vandaag niet, en het enige verschil tussen die twee bestanden is de datumnotatie, die stond gisteren als jjjj-mm-dd en vandaag als dd-mm-jjjj. Ik snap dus niet zo goed waar het vandaag fout gaat. :(

Post dan eens het bestandje met de "verkeerde" datumopmaak.

Oeldere, dat staat in mijn eerste bericht van vandaag, het heet oefenbestandje2

In dat bestand staat de opmaak op d-m-jjjj u:mm

In het bestand van gisteren staat de opmaak op d-m-jjjj u:mm

Ook in het oefenbestand2 kan ik gewoon de bedragen berekenen, dus ik zie je probleem (vraag) even niet.

Hallo,

Ik heb het probleem opgelost door de celopmaak te veranderen van tijd naar standaard, dan geeft ie ineens wel gewoon goed alles weer. In elk geval weer erg bedankt voor jullie tijd!

Eveline

Krijg je niet altijd dezelfde opmaak, als je de data binnenhaalt?

schijnbaar niet... Maar het is in elk geval opgelost en de klus geklaart!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan