• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum- en tijdnotatie omzetten naargetal (4-cijferig)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lemmy

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2004
Berichten
23
Hallo,

Ik zoek een manier om de datumnotatie van (bijvoorbeeld) 17-12-2012 dmv een formule om te zetten in de naastgelegen cel in 1712.

Voor bovenstaande is het niet zo lastig; in cel A1 staat de datum 17-12-2012. Ik gebruik nu in cel b1 de formule =dag(a1)&maand(a1). So far so good.

Ik loop tegen het probleem aan bij de maanden 01 tm 09. Met de door mij gebruikte formule wordt een datum als 17-01-2011 in de naastgelegen cel weergegeven als 171. Dan mis ik dus die nul, want het getal moet 1701 worden.

Een vergelijkbaar probleem doet zich voor met de tijdnotatie: 10:50:50 wordt met =uur(a1)&minuut(a1) keurig weergegeven als 1050, maar bij een tijd van 00:01:10 volgt de weergave "01", en 09:05:10 wordt "95".

Iemand een idee hoe ik de formules moet aanpassen?

Alvast dank voor de reacties!
M.vr.gr.
Jan Dirk
 
Kun je ook vertellen waarom je deze schrijfwijze wilt hebben?
1712 is namelijk heel niet normale manier om een datum te noteren.
Misschien is het wel op een heel andere manier op te lossen.


Heb je al aan celformaat gedacht van ddmm voor datum en uumm voor de tijd ?
 
Code:
=TEKST(DAG(A1);"00")&TEKST(MAAND(A1);"00")

Code:
=TEKST(UUR(A1);"00")&TEKST(MINUUT(A1);"00")

Joske
 
@Willem: De ruwe data wordt door een systeem opgeleverd. Vervolgens moet dit handmatig (ja, ja, welkom in de 21e eeuw) ingevoerd worden in een ander systeem. Om die reden zoek ik de betreffende excelformules. In het Excelbestand kan ik dan in specifieke kolommen de ruwe data (in dit geval datum en tijd) omzetten zodat ik vervolgens via kopi�ren - plakken een hele regel in 1x in een ander systeem kan plakken. (om hele lange tekst te voorkomen schrijf ik het nu wat versimpeld neer maar hier komt het dus ongeveer op neer)

@Joske: je formule werkt. Hartelijk dank. Is er nog een mogelijkheid om (met een kleine aanpassing) de datumnotatie van (bijv.) 17-06-2010 om te zetten naar 170610 ?
Ik dacht zelf even aan =TEKST(DAG(A1);"00")&TEKST(MAAND(A1);"00")&TEKST(JAAR(A1);"00") maar dat gaat niet werken

Ik zou natuurlijk =TEKST(DAG(A1);"00")&TEKST(MAAND(A1);"00")&((TEKST(JAAR(A1);"00")-2000)) kunnen gaan gebruiken. Als er geen handiger/leuker/beter alternatief is voldoet dat prima. Alleen voor jaren van 2009 of eerder werkt ie dan niet goed. In de praktijk zal dat nu geen probleem opleveren omdat het daar toch alleen maar om de jaartallen 2010 en verder gaat. Maar het is natuurlijk wel intrigerend waarom bij 2009 het jaarcijfer 9 wordt in plaats van 09 (zoals ik zou verwachten).

Kortom, op zich is de vraag opgelost (nogmaals dank!). Ik wacht nog even of er nog een reactie op mijn reactie komt alvorens ik de vraag op 'opgelost' zet.

M.vr.gr.
Jan Dirk
(die zich telkens weer verbaasd over de mogelijkheden van excel maar bovenal over de kennis van de forumleden op dit gebied)
 
Code:
=TEXT(DAY(A1);"dd")&TEXT(MONTH(A1);"mm")&RIGHT(TEXT(YEAR(A1);"00");2)
Deze moet het volgens mij goed doen.
 
Thx!

Moest alleen de formule even naar het Nederlands 'vertalen'. :p Mijn excel spieks geen inglies kennelijk :D

Maar voor de rest werkt ie prima; ook met jaartallen eerder dan 2010.

Bedankt voor het geven van de oplossingen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan