Datum formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

vragenfreak92

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
ik heb nu een veld waar ik een datum invoer, alleen maakt mysql daar yyyy-mm-dd van.
Is het mogelijk om de datum gewoon in te voeren in de textbox (dd-mm-yyyy) deze wordt opgeslagen in dit formaat, en deze ook weer terug halen met het dit formaat...

In mijn vorige post had ik gevraagd of het dan mogelijk is om op datum te sorteren, dus dat moet dan wel kunnen....

php varaibele in mysql query

is het mogelijk om dit te doen:
PHP:
$dag = date (d-m-y);
$select = "SELECT * FROM uitval WHERE datum ='$dag'  " ;

Of hoe kan ik het anders doen?

Ja, dat is fout, je moet het gewoon in je query doen. Kijk alle DATE-functies van MySQL eens door, scheelt je een hoop gezeik met PHP.

Als je dat gaat doen komt dat op hetzelfde neer als NOW() gebruiken :rolleyes:

Ik snap niet goed waarom je overal een nieuwe vraag voor aanmaakt terwijl het nog steeds over hetzelfde onderwerp gaat namelijk die datums.

ik heb het op deze manier opgelost

eerst haalt hij het resultaat uit elkaar, daarna zet hij het in het juiste formaat weer in elkaar

PHP:
while($row = mysql_fetch_array($result)){
	// Change the date to the european format
	$date = explode(" ", $row['date']);
	$date = explode("-", $date[0]);
	$row['date'] = $date[2].'-'.$date[1].'-'.$date[0];
	}

p.s. het is (volgens mij) niet mogelijk om het datumformaat in mysql aan te passen, dit is ook niet handig want dan kan je het niet meer (correct) sorteren op datum

Laatst bewerkt:
Ja, vooral onze tips in de wind slaan.

SELECT DATE_FORMAT(x, y) AS goededatum FROM table ORDER BY x DESC

Wedden dat het goed gaat? Wat je nu doet is, met alle respect, prutsen. Dit schiet namelijk écht niet op.

Wat jij doet is gepruts, omdat het langzamer en onhandiger is. Alles dat je in SQL kunt doen, moet je in SQL doen. Bijna per definitie. Waarom? Efficiëntie, consistentie, snelheid en minder foutgevoeligheid.

Omdat we die tips bijna dagelijks geven op Helpmij, is het wel eens vervelend als iemand een niet/minder goede oplossing geeft.

Alles dat je in SQL kunt doen, moet je in SQL doen. Bijna per definitie. Waarom? Efficiëntie, consistentie, snelheid en minder foutgevoeligheid.

kijk dit noem ik een respectvol antwoord. iets meteen gepruts noemen niet

als jouw oplossing beter is dan de mijne, dan hoor ik dat heeeeeel graag, maar alstjeblieft niet meteen mijn oplossing helemaal afkraken. Mijne is niet slecht, jouwe is BETER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan