datum in access 2016 geïmporteerd vanuit Excel 2016 fout weergegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

paco46

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2016
Heb in Excel 2016 een data bestand i.v.m genealogie. Hierin staan 3 kolommen met datums als data en met dezelfde celeigenschappen met als type: ' *woensdag 14 maart 2012 ' . De datum van voor 1900 worden dan ZONDER dag aanduiding weergegeven. Maar dit is gekend in Excel.

Indien ik dit bestand in Access 2016 importeer krijg ik voor 2 van deze velden/kolommen met een datum in, een foutmelding (typeconversie) en worden de data NA 1900 niet getoond. Er is een leeg veld.

Indien ik dan in Access naar ontwerpweergave ga zie ik dat voor de slechts 1 van de 3 velden als gegevenstype 'Datum/tijd', zoals het ook moet zijn weergeeft. De andere worden als "korte tekst" weergegeven. Zelfs indien ik tijdens het inlezen de kolommen met 'korte tekst' omzet naar 'Datum met tijd" worden de datum van voor 1900 niet weergegeven.

Tijdens het importeren vanuit Excel naar access zie ik dat de data ingelezen vanuit Excel voor deze 'foutieve velden' anders worden weergegeven dan voor het veld dat wel goed ingelezen wordt.
1) data die foutief ingelezen worden gegeven een datum aan. de data die goed ingelezen worden geven een integer (getal) aan.
2) voor de kolom waarin alle datum correct worden weergegeven staan in elk veld integers (geheel getal).

Zo te zien zit de fout dus ergens bij het inhalen van uit Excel en het zijn datums van voor 1900!

heeft iemand hier een oplossing voor? :o

paco46

Bijlagen

• access datum-tijd.jpg
    access datum-tijd.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 63
Allereerst welkom bij HelpMij! Je weet dat Excel datums vóór 1-1-1900 niet als datum ziet maar als tekst. Daar heb je dus ook last van als je die 'datums' importeert in Access want die pakt ze óók niet omdat Access ze als dan tekst ziet. Ik zou zeggen: doe er eens een bestandje bij i.p.v. een plaatje, dat werkt veel beter.
Ik zou de tabel dus eerst importeren in een tijdelijke tabel en dan overhalen naar de echte tabel.

Allereerst bedankt voor de reactie!

Ben nieuw in Access en daarom misschien vragen die de wenkbrauwen doen fronsen!

Hoe kan ik data van een tijdelijk tabel naar een echte tabel importeren?

Heb in Access 2016 mijn Excel bestand geïmporteerd:
1) als "De brongegevens importeren in een nieuwe tabel in de huidige database".
In de kolom "geboren op" staan datum van voor en na 1900! in dit geval worden de data van voor 1900 correct weergegeven en deze van na 1900 als een interger.

2) als "Koppelen aan de gegevensbron door een gekoppelde tabel te maken".
in de kolom "geboren op" worden nu de datums van voor 1900 NIET getoond en deze van na 1900 wel. Ik zou de gekoppelde tabel willen gebruiken omdat dan elke aanpassing in Excel ook opgenomen wordt in Access.

Hebt getracht het Access bestand als bijlage toe te voegen, maar krijg een foutmelding dat het niet lukt! Zal daarom toch maar een print screen toevoegen. Indien je op de foto klikt wordt die toch ook groter getoond.Access_Helpmij.jpg

groetjes :o

Ik heb toch liever een Excel bestandje als de db niet lukt, dan kunnen we de import zelf emuleren. Met plaatjes kunnen we nu eenmaal niet zoveel. Je geeft zelf overigens al aan dat koppelen dus niet gaat werken. Ook al is dat wat je wilt :).

Het hele probleem hangt samen met dat EXcel datum van voor 1900 niet als een enteger herkend en daarom die datums als tekst bewerkt. In de kolom "datum geboren" staan dus de 2 verschillende types! Hierdoor weet -denkelijk - access niet wat wat is want na het inlezen zie ik dat deze kolom de eigenschap "korte tekst" heeft gekregen. de kolom met "datum overleden" krijgt wel de eigenschap "datum-tijd" toe geordend.

Heb nu een website waar ik deze gegevens via een csv file kan inlezen. Maar dit is nogal omslachtig om telkens de laatste aanpassingen door te voeren en te publiceren. Het is de bedoeling uit te vissen of ik ook iets dergelijks via access kan bereiken. Daarom mijn pogingen eerst zeker te stellen dat de data correct in access ingelezen worden.

zal je een klein voorbeeld van de excel file doorsturen.

een voorbeeld van hoe ik deze gegevens nu in de website publiceer kan je vinden op www.beerten-fr.be onder begraafplaatsen.

alvast bedankt en groetjes.

paco46:P

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan