• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum in cel omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

LmrBtn

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2017
Beste forumleden,

Ik heb een gegevensbestand, waarin in een cel de volgende tekst staat:

May 27 1970

Deze cel is als tekstcel opgemaakt. Ik wil deze datum omzetten naar het formaat '27-05-1970' en heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.
Het zal vast eenvoudig op te lossen zijn, maar door alle tijd die ik al in het zoeken van een oplossing heb gestoken, had ik de tienduizend cellen al handmatig kunnen omzetten inmiddels.

Wie kan mij aan de oplossing helpen?

Zet in een lege cel 1
kopieer deze cel met ctrl +c
selecteer het bereik met datums en kies plakken speciaal en vermenigvuldigen. eventueel nog de cel eigenschappen juist zetten

Moest de oplossing van Plongske niet werken kan je dit proberen:

Bijlagen

@ cobbe
Het loopt fout als de maand langer is dan 3 letters om de dag te bepalen
dat laatste kan je zo oplossen
Code:
DEEL($A1;VIND.SPEC(" ";A1;1)+1;2)

Laatst bewerkt:
Klopt maar zo te zien komt dit uit een US bestand en is de maand steeds 3 kar. lang.
Anders kan je dit inderdaad met uw oplossing ondervangen.

Nieuwe poging

Klopt maar zo te zien komt dit uit een US bestand en is de maand steeds 3 kar. lang.
Anders kan je dit inderdaad met uw oplossing ondervangen.

Precies Cobbe! Het is, zoals in mijn voorbeeld aangegeven, in het Engels.
Beide oplossingen, Plongske en Cobbe, geprobeerd, maar vanwege mijn gebrekkige inzicht zijn ze beide voor een leek niet duidelijk genoeg.
Ik heb het bestand bijgevoegd dat Cobbe gemaakt heeft. Misschien dat jullie in één oogopslag zien waar het fout gaat vanaf may 30?
En maakt het nog verschil of de maand in de broncel met een hoofd- of kleine letter is geschreven?

Bijlagen

Je moet wel even de O en P "vast" zetten:
;$O$1:$P$12

Dus:
Code:
=DATUM(RECHTS($A1;4);VERT.ZOEKEN(LINKS($A1;3);[COLOR="#FF0000"]$O$1:$P$12[/COLOR];2;0);DEEL($A1;5;2))

Laatst bewerkt:
Sorry, klein slordigheidje.

Je moet wel even de O en P "vast" zetten:
;$O$1:$P$12

Dus:
Code:
=DATUM(RECHTS($A1;4);VERT.ZOEKEN(LINKS($A1;3);[COLOR="#FF0000"]$O$1:$P$12[/COLOR];2;0);DEEL($A1;5;2))

Hartelijk dank alle drie voor de totaal-oplossing :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan