datum in de toekomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

bontehond

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 jul 2008
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een javascript dat de datum over twee weken berekent en naar een die de datum over tien dagen berekent, voor zover het een doordeweekse dag betreft. Als vandaag over tien dagen een weekenddag is, moet het de eerste dag na het weekend worden.
Wie kan me helpen?

Rob

Laatst bewerkt:
Je kan het voorbeeld op http://www.w3schools.com/JS/js_obj_date.asp iets veranderen.
HTML:
var myDate=new Date();
myDate.setDate(myDate.getDate()+5);

De +5 kan je veranderen in +14 (voor twee weken) en +10 (voor tien dagen).

Om te controleren of die datum een weekdag is of niet, kan je gebruik maken van de functie getDay(). Die functie levert een getal op tussen de 0 en de 6. 0 is zondag, 1 is maandag, 2 is dinsdag, ..., 6 is zaterdag. Als getDay 0 of 6 oplevert moet je er een of twee dagen bij optellen.

HTML:
if (myDate.getDay() == 0)
{
  myDate.setDate(myDate.getDate()+1);
}
else if (myDate.getDay() == 6)
{
  myDate.setDate(myDate.getDate()+2);
}

Laatst bewerkt:
mooi script

En... hoe maak ik de resultaten van het script zichtbaar in een HTML-pagina. Ik krijg nu een geheel leeg scherm.

De makkelijkste manier is met
HTML:
document.write(myDate);

Dan krijg je zoiets te zien:
Tue Jul 15 2008 14:24:44 GMT+0200 (CEST)

Wil je alleen de datum (of in een ander) formaat dan moet je even spelen met de datum functies. Bijvoorbeeld
HTML:
document.write(myDate.getDate() + '-' + (myDate.getMonth()+1) + '-' + myDate.getFullYear());
Daarmee krijg je de datum te zien als

bedankt, maar het lukt nog steeds niet...

Wat doe ik verkeerd dan?
Ik heb een html pagina gemaakt, maar wat daarin zichtbaar is: geen datum.
Kun je iets met deze code?
<html><head><title>testje javascript</title></head><body>
<script language="JavaScript">
document.write(myDate);
</script>
</body></html>

Je moet wel eerst de datum opvragen (zie mijn eerste post):
HTML:
<html>
<head><title>testje javascript</title></head>
<body>
<script language="JavaScript">
var myDate=new Date();
document.write(myDate);
</script>
</body>
</html>

werkt dit ook met tijd i.p.v. data? :eek:
daar ben ik namelijk naar op zoek..
een scriptje waarbij je de huidige tijd voorruit kan zetten met b.v. 90 minuten of 120 of hoeveel minuten dan ook..
lijkt me wel leuk voor mn film info site, dat ik dan eerst de huidige tijd laat zien en daaronder wanneer de film afgelopen is (b.v. huidige tijd +90 min. als een film anderhalf uur duurt).
maarja misschien is dit wel helemaal niet mogelijk, ik hoor het wel.. in ieder geval alvast bedankt. of moet ik ff een nieuw topic aanmaken?

Maak liever een nieuw topic aan ja, dit is afgesloten.
Het is zeker niet onmogelijk wat je wil, maar ik weet het zo niet uit het hoofd.
Zoek eens met google op wat de functies zijn van het date-object. new Date() creëert een object wat de huidige datum en tijd bevat (ik denk als enkele getallen). Er zijn dan een aantal functies om deze op te vragen (dat moet je eens opzoeken). Eens je deze op de gewenste manier als een getal hebt opgevraagd kan je er dan mee doen wat je wil; iets bij optellen, op de een of andere manier tonen ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan