• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DATUM in engelse notatie als tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pneumax

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2012
Geachte heer, mevrouw,

In excel maak ik gebruik van een cel die de gewenste datum aangeeft. Deze datum moet in het Nederlands & Engels worden weergeven.
De datum wordt opgeslagen als een getal, en als tekst weergegeven.

Nu wil ik de datums in excel omzetten als tekst, zodat deze ook gebruikt kan worden bij het samenvoegen van tekstdelen (voor het maken van een zin met datum bijvoorbeeld).
Voor Nederlands is dit mogelijk door de formule "TEKST(B8;"dd mmmm")" te gebruiken. B8 is in dit geval de datum.

Echter voor andere taal als Engels krijg ik dit niet voor elkaar. Let hierbij wel op dat ik mijn taalinstellingen van de computer/software niet wil wijzigen.
Ook de datum moet daadwerkelijk tekst blijven wanneer deze wordt toegevoegd aan een zin.

Gaarne jullie advies...

Laatst bewerkt:
maak eenmalig een conversietabel van nederlands naar engels.

met vertikaal zoeken kunnen deze dan worden opgehaald.

Bedankt voor de oplossing! Deze ga ik voor nu gebruiken.

Als iemand nog een formule heeft zonder een conversie tabel te hoeven maken, dan hoor ik dat graag.

Als je de zoekfunctie van dit forum had gebruikt, was je deze bijdrage tegengekomen. Daarin staat de naar jouw situatie vertaalde formule:
Code:
=KIEZEN(MAAND(B8);"January";"February";"March";"April";"May";"June";"July";"August";"September";"October";"November";"December") & " " & TEKST(B8;"d")& ", " & TEKST(B8;"jjjj")

De oplossing is in een woord geweldig! Helaas lukt het me nog niet om de functie TEKST.SAMENVOEGEN( ) te gebruiken.
Wat doe ik fout?

B8 -> January 11,2012

With reference to your request by e-mail dated "DATUM" last, we herewith have the pleasure to offer you the following:
A1+B8+A2

Ik krijg de melding #Waarde!

Laatst bewerkt:
en wat staat in de andere 2 cellen?

Code:
A1+B8+A2

Probeer onderstaande eens.

Code:
A1&b8&a2

Klopt! Nu werkt de formule perfect.
Had ik niet aan gedacht de support was voortreffelijk.
Bij deze sluit ik de topic omdat het probleem is opgelost.
Hartelijk dank!

@popipipo

Ik blijf me verbazen over de geweldige oplossingen die hier weer aangeboden worden. :thumb::thumb:

Iedereen weet een beetje
Met z'n allen weten we alles!

'Met z'n allen' kun je ook vertalen door 'Het helpmij forum'

@popipipo:

Willem,

Wat een talenkennis. Ik heb even gekeken of dat "het is vandaag" ook nog om te zetten is, maar gun me daar nu de tijd niet voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan