• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in excel naar text

Status
Niet open voor verdere reacties.

alex8686

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2014
Hallo,

Ik wil graag bepaalde trends zien in mijn rapportage en dus heb ik een overzicht in me gedachten.

Ik wil rapportage dus beetje overzichtelijk maken door januari, feb, maart enz....te geven.. en geen 1 , 2 , 3 enz. of iets anders, ik wil echt maanden zien.

Alleen ik loop tegen 1 probleem op! Namelijk ik weet de code niet! ik weet dat je =Maand kan gebruiken maar dan krijg je resultaten als 1,2,3 t/m 12

Maar wat ik wil hebben is alleen maand dus bijvoorbeeld: als er staat: 24\03\2016 dan moet excel alleen maart laten zien (zie bijlage).

Wie weet hier raad mee?

Alex

Voor een echte datum in bijvoorbeeld A1 kan je dan dit gebruiken:
=TEKST(A1;"MMMM")

Overigens is 24\03\2016 geen datum notatie maar gewoon tekst.
Heb je misschien een Engelse Office en is dat daarin wel zo?

Laatst bewerkt:
Beste Edmoor,

Heel erg bedankt voor je aanvulling. Ik heb het geprobeerd maar hij werkt niet of ik doe iets fout?

Zou jij aub dat bestandje willen openen en zelf daar proberen en deze uploaden? Ik wil graag weten wat ik fout doe

Alvast bedankt,

Alex

Met voorzet door Edmoor, probeer deze eens:
Code:
=TEKST(SUBSTITUEREN(A2;"\";"-");"MMMM")

Laatst bewerkt:
Ik snap de hele code niet... maar hij werkt wel.. Heel erg bedankt!!!!

Bekijk de functie SUBSTITUEREN ("opgegeven tekst/teken vervangen") en TEKST ("tekst omzetten naar gewenst format") maar eens in de helpfunctie van Excel.

Wellicht steek je er nog iets van op. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan