• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeddyB

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2009
Beste Helpers,

Ik heb in een kolom celllen met datum 02.06.2009 (tekst) staan en deze wil ik via een macro omzetten in een datum 02-06-2009. Als ik de macro opneem gaat het goed. Speel ik hem echter af dan wordt de cel ineens gevuld met 06-02-2009. 15.06.2009 wordt nu 15-06-2009 maar wel als tekst. Nu blijkt dit een standaard iets te zijn in VBA maar ik kan geen oplossing vinden.

Ik heb nog gekeken naar de opties Format en NumberFormat maar helaas lukt het niet.

Ik gebruik de volgende regel om e.e.a. te vervangen

Code:
Cells.Replace What:=".", Replacement:="-", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
        :=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False

Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt,

Patrick

PeddyB,

Ik heb je macro achter het blad gezet en een knop op het blad gezet en het werkt.
Test het maar.

Bijlagen

Wim,

dank je voor je snelle reactie. Het lukte me een paar keer via de macro. Daarna keek ik even wat het verschil was met opnemen. Er bleek geen verschil te zijn. Als ik nu de macro weer start heb ik weer dezelfde fout.. Vreemd

Gr

Patrick

PeddyB,

Dat je de zelfde fout krijgt vind ik ook vreemd.
Ik heb nog even een paar cellen eigenschappen op text gezet er er een datum met . erin gezet.
De macro laten lopen en daarna gekeken maar de eigenschappen staan dan op Datum.
Wat de oorzaak is of kan wezen heb ik helaas geen idee van.
Suc6

Beste PeddyB en Hoornvan ;)

Het gaat goed zolang de eerste cijfers niet groter zijn dan 12.
Volgens mij ziet hij de eerste cijfers als maanden en niet als dagen, daarom loopt het steeds fout.

Groetjes Danny. :thumb:

Bedankt voor het uitzoeken guys. Ik kreeg het echter niet aan de praat. Ik heb wel een oplossing gevonden.. Good old text naar kolommen.

Code:
Selection.TextToColumns Destination:=Range("D1"), DataType:=xlFixedWidth, _
        FieldInfo:=Array(Array(0, 4), Array(10, 1)), TrailingMinusNumbers:=True

Misschien dat ze het in excel 2007 opgelost hebben maar helaas werk ik nog met 2003 op mijn werk.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd.

Groeten,

Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan