• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum in vreemde vorm omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Efsix

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
181
Beste Excellers,

Ik heb een database gedownload van mijn telebankieren.
Daarin wordt de datum opgegeven volgens een voor mij verkeerde volgorde.
Datum wordt namelijk gegeven als jjjmmdd ( voorbeeld 20090103 )

Is er een slimme truc om de betreffende kolom om te zetten naar een 'echte' datum?

Ben al aan het zoeken geweest, maar tot nu toe zonder resultaat.

groeten, Romé
 
Probeer deze eens.
In A1 staat de datum die je binnen krijg.
Code:
=DEEL(A1;7;2)&" "&DEEL(A1;5;2)& " "&DEEL(A1;1;4)
 
Misschien dat het hiermee lukt in een cel er naast.
Dus in A1 jjjjmmdd, en in B1:
=RECHTS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;5;2)&"-"&LINKS(A1;4)
 
Misschien dat het hiermee lukt in een cel er naast.
Dus in A1 jjjjmmdd, en in B1:
=RECHTS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;5;2)&"-"&LINKS(A1;4)

Heren, dank voor de snelle oplossing. Dit is precies wat ik zoek.

Ik kreeg net zelf een 'brainwave' over het aanpakken van de oplossing.
Nog een beetje in de war met Links en Rechts, krijg ik het antwoord al in de schoot geworpen.

Thnxs again, Romé
 
Na het downloaden van telebankieren krijg je alles in één kolom
Dan kun je via tekst naar kolommen alles omzetten naar verschillende kolommen.
Tijdens die wizard kun je kolommen definiëren als datum, daar kun je dus het juiste datum formaat kiezen.
Dan heb je niets meer te maken met al dan niet ingewikkelde formules.
 
Hoi,

Volgens mij kan het veel eenvoudiger, door dit al bij het importeren naar Excel te doen. Dat doe ik althans altijd met mijn Rabobank-telebankierdata.

Je exporteert de data (niet de database, maar de data :p ) naar een tekstbestand. Als je daarna Excel opent en daar naar File/Openen gaat en dan dat tekstbestand selecteert, kom je in de 'Text Import Wizard'. In stap drie hiervan kun je aangeven dat bepaalde kolommen een datum zijn en ook wat voor formaat deze heeft (in jouw geval YMD.

Grt,
plagvreugd.
 
Hoi,

Volgens mij kan het veel eenvoudiger, door dit al bij het importeren naar Excel te doen. Dat doe ik althans altijd met mijn Rabobank-telebankierdata.

Je exporteert de data (niet de database, maar de data :p ) naar een tekstbestand. Als je daarna Excel opent en daar naar File/Openen gaat en dan dat tekstbestand selecteert, kom je in de 'Text Import Wizard'. In stap drie hiervan kun je aangeven dat bepaalde kolommen een datum zijn en ook wat voor formaat deze heeft (in jouw geval YMD.

Grt,
plagvreugd.

Cool !! deze oplossing is inderdaad veel slimmer. Nu gaat het importeren van het tekstbestand gelijk goed en wordt de betreffende kolom al direct in het juiste format gezet.

Bedankt voor het mee denken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan