• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum kiesmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc97

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2016
Hoi hoi, weer een vraagje,

Ik wil makkelijk in mijn bestand een datum kunnen kiezen voor de betreffende maand, oftewel mijn tabel is in maanden verdeeld, dus voor elk deel wil ik voor alleen die betreffende maand tot aan de huidige dag kunnen kiezen.

Iemand een makkelijke manier of formule om te een soort keuzelijst te maken voor de datum van die maand tot aan de huidige dag???

Hopelijk is het duidelijk!

Groet,

Marc:)

Laatst bewerkt:
Hoi,
welkom op dit forum:)
Plaats eens een vb bestandje met wat je wil bereiken
groet

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dus wellicht dat een voorbeeldbestandje het wat duidelijker maakt :). Op zich is het niet moeilijk om de eerste dag van de huidige maand te vinden. Dat kan met: DateSerial(Year(Date), Month(Date), 1) En die datums kun je ook nog wel serieel in een keuzelijst krijgen:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
    With Me.ListBox1
        Do Until DateSerial(Year(Date), Month(Date), i) = Date
            i = i + 1
            .AddItem DateSerial(Year(Date), Month(Date), i)
        Loop
        .ListIndex = 0
    End With
End Sub
Kan een stuk handiger, zal snb je wel weten te vertellen :).

Hoi,
welkom op dit forum:)
Plaats eens een vb bestandje met wat je wil bereiken
groet

Bekijk bijlage Voorbeeld Salaristabel.xlsx

Ja ik kan opzich wel een lijst maken, maar ik wil niet elke maand een nieuwe lijst moeten maken met de datums. Maar dat ik excel kan laten kiezen voor alleen de datums van februari te laten kiezen in een lijstje en dan kan uit dat lijste een dropdown menu kan maken.

Of makkelijker dat ik een soort kleine kalender als 'dropdown kalender' kan doen?

iemand enig idee :D

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dus wellicht dat een voorbeeldbestandje het wat duidelijker maakt :). Op zich is het niet moeilijk om de eerste dag van de huidige maand te vinden. Dat kan met: DateSerial(Year(Date), Month(Date), 1) En die datums kun je ook nog wel serieel in een keuzelijst krijgen:
Code:
    With Me.ListBox1
        Do Until DateSerial(Year(Date), Month(Date), i) = Date
            i = i + 1
            .AddItem DateSerial(Year(Date), Month(Date), i)
        Loop
        .ListIndex = 0
    End With
End Sub
Kan een stuk handiger, zal snb je wel weten te vertellen :).

haha wel een oplossing denk ik? Maar ik begrijp niet echt wat je dan hier gedaan hebt en dergelijke. :)

De aangegeven oplossing is op basis van een keuzelijst in een formulier. Jouw bestand bevat geen formulieren of anderszins VBA, en dan gaat deze oplossing natuurlijk niet werken. Overigens heb je, net als duizenden nieuwe HelpMij leden voor jou, de Quote knop gevonden. Jammer, want je gebruikt hem, net als de anderen, verkeerd :). de Quote knop is geen antwoord knop.... Gebruik gewoon het tekstvak onderin het scherm als je een antwoord wilt maken.

Oh, oke! Bedankt voor de tip :P

ja ik zie het al!

Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.
Op deze pagina kun je zien hoe je met TAGS werkt.

Hoi,
Als je een dropdown kalender wilt
Download dezehttp://www.wincalendar.com/downloaden installeer.
Nadien in excel ga naar de cell waar je de datum wil plaatsen en open het tabblad wincalendar -> show wincalendar en kies de juiste datum
groet

"Only th estand-alone windows pop-up calender is being installed as WinCalendar is NOT compatible with 64 bit Microsoft Office.
Calende Maker features will not be installed.

Is dat erg???

Heb je een Office 64 bits geïnstalleerd? Tenzij je hele goede redenen hebt om dat te doen, zou ik 'm vervangen door de 32 bits versie

Hoi
Blijkbaar heb je een 64 bit versie van office, dan zal wincalender niet werken.
Probeer eens deze met de ingebouwde date picker van excel
Om te installeren ga naar de vba editor en open het formulier, nadien ga naar werkset klik links -> extra besturingselement, ga dan op zoek naar microsoft date and time picker control en vink die aan
Hierbij uw bestandje met formulier in bijlage
Eenmaal klaar klik op de cel waar je de datum wil plaatsen nadien op de knop Datum, kies de juiste datum en klik op zet datum
Groet

Bijlagen

Hoi,
Heb je een Office 64 bits geïnstalleerd? Tenzij je hele goede redenen hebt om dat te doen, zou ik 'm vervangen door de 32 bits versie
100% mee akkoord, of je moet al werken met bestanden van + 2 GB
Groet

Hoi
Blijkbaar heb je een 64 bit versie van office, dan zal wincalender niet werken.
Probeer eens deze met de ingebouwde date picker van excel
Om te installeren ga naar de vba editor en open het formulier, nadien ga naar werkset klik links -> extra besturingselement, ga dan op zoek naar microsoft date and time picker control en vink die aan
Eenmaal klaar klik op de cel waar je de datum wil plaatsen nadien op de knop Datum, kies de juiste datum en klik op zet datum
Groet

Ik kan nadat ik de vba editor heb geopend en dan mijn blad open geen werkset selecteren, enig idee?

Ik heb via mijn school een office packet en ik pakte de 64 bit versie omdat mijn laptop 64 bit was, dat leek mij het meest logische, maar als het echt moet dan doe ik deze verwijderen en de 32 bit versie installeren?

Hoi,
32 bit is aan te raden
je moet eerst het formulier openen, in het mapje formulieren, UserForm1 -> object weergeven, het icoontje van werkset ziet eruit als een hamer en steeksleutel

Hier heb ik wat ik nu heb gemaakt, dit is een date picker die ik erbij heb zien staan.
Wat doe ik nu om het in te voegen en in de cellen te gebruiken?

Date Picker Nu.png

Hoi,
Probeer mijn vb bestandje eens uit als de date picker ok is
Volgende codes zijn te vinden in mijn vb
Onder de knop zet datum
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
ActiveCell.Value = Me.DTPicker1.Value
End Sub
Dit zet de datum in de cell dat je hebt gekozen, (aangeklikt)
Onder het formulier zelf
Code:
Me.DTPicker1.Value = Date
End Sub
Dit zet de datum op vandaag al je het formulier opent
De macro om het formulier te openen (onder knop Datum
Code:
Sub Knop8_Klikken()
UserForm1.Show
End Sub
Edit, (vergeten) uw bestand opslaan als excel werkmap met macro's

Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb naar uw VB bestand gekeken, maar krijg een foutmelding "kan de methode of het gegevenslid niet vinden", maar ik weet niet hoe ik dit oplos, met de VBA heb ik helemaal geen ervaring

Hoi,
Volgens mij is de datepicker niet correct geinstalleerd
Stuur anders uw voorbeeldje nog eens door met de aanpassingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan