• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum moet maandag zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

boogje

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
10
Hhoi,

ik wil graag dat als in kolom a een einddatum staat van bijvoorbeeld 26-04-10 in kolom b de datum van de woensdag voor deze datum
hoe krijg ik dit voor elkaar?

gr boogje
 
Excel

In excel moet het iets met weekdag(A1) zijn, dit geeft de dag van de week aan van de datum in A1, beetje met if statements spelen, dus zoiets als if weekdag(A1)<4 moet hij de vorige woensdag pakken als hij 4 is dan is het een woensdag (excel begint de week op zondag) en groter dat 4 de woensdag van dezelfde week. Weekdag(A1) geeft getal van 1 t/m 7.
 
=A1-weekdag(A1;2)-als(weekdag(A1;2)<4;5;-3)
 
Laatst bewerkt:
ik wil graag dat als in kolom a een einddatum staat van bijvoorbeeld 26-04-10 in kolom b de datum van de woensdag voor deze datum
Is het de bedoeling dat als de ingevoerde datum een woensdag is, de datum hetzelfde blijft,
en dat bij invoer van elke andere dag de datum van de voorafgaande woensdag moet worden weergegeven?
 
datum

de bedoeling is dat als er iets binnenkomt op bijv 13-04-10 er 14 dagen bij opgeteld worden voor de verwerking hiervan ( dit lukt me ) dus in dit geval 27-04-10.ik wil de datum van de woensdag voor deze datum zien omdat dit de uiterste datum is dat de file naar een andere afdeling moet worden doorgezet.
dus als de datum 29-04- 10 is moet de datum van 28-04-10 worden weergegeven en bij bovenstaande dus de datum 21-04-10
gr boogje
 
Laatst bewerkt:
Gewerkt met vert.zoeken
 

Bijlagen

  • woensdag.xls
    27 KB · Weergaven: 23
de bedoeling is dat als er iets binnenkomt op bijv 13-04-10 er 14 dagen bij opgeteld worden voor de verwerking hiervan ( dit lukt me ) dus in dit geval 27-04-10.ik wil de datum van de woensdag voor deze datum zien omdat dit de uiterste datum is dat de file naar een andere afdeling moet worden doorgezet. dus als de datum 29-04-10 is moet de datum van 28-04-10 worden weergegeven en bij bovenstaande dus de datum 21-04-10
gr boogje
Helaas blijkt hier niet uit of bij de datum van 14 dagen verder ALTIJD de datum van de laatste woensdag moet worden gezocht en evenmin wat er moet gebeuren als de datum 14 dagen verder een woensdag is (of dan dezelfde datum of de datum van een week terug moet worden weergegeven), iets wat ik nadrukkelijk vroeg. Dat laatste verklaart ook het verschil in oplossing tussen rdg1314 en snb, want zij kunnen dat evenmin weten als ik als je dat niet hebt vermeld. Hoe dan ook, rdg1314 en snb hebben je een oplossing gegeven waaruit je een keuze kunt maken. Een derde oplossing is deze (met de datum 14 dagen verder in A1) :

=A1-KIEZEN(WEEKDAG(A1);4;5;6;0;1;2;3)
'
'
 
Laatst bewerkt:
Een derde oplossing is deze (met de datum 14 dagen verder in A1) : =A1-KIEZEN(WEEKDAG(A1);4;5;6;0;1;2;3)
Dank van mijn kant: ik had deze eerder gezien, maar ik kreeg hem even niet werkend. Ik heb hem nu bewaard :thumb:
 
reacties

hoi,

dank je allemaal voor de reacties.
de oplossing is er heb nog een kliene aanpassing gedaan

=B5-WEEKDAG(B5;2)-ALS(WEEKDAG(B5;3)<3;4;-3)

heb <4 verander in <3 zodat de eerste woensdag voor de datum word aangegeven en als de datum een woensdag is dus de datum van de vorige woensdag.

nogmaals bedankt voor alle hulp

gr boogje
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijn suggestie al aangepast in:

=B5-WEEKDAG(B5;2)-ALS(WEEKDAG(B5;2)<4;5;-3)

Met die 2 gebruik je het ISO-systeem, waarbij een week op maandag begint. Het dagnummer van de maandag is dan 1.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan