• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum naar Dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

sont

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2004
Berichten
188
Heb hier een vraagje over automatisch dag in laten vullen d.m.v een formule.

Wanneer ik in Cellen C28 tot en met Cel C36 een datum kiest door middel van een kalender popup, wilde ik in de Cel daarvoor (B28) de dag in laten vullen.

Dit werkt goed alleen wanneer ik dus een datum kies.zie voorbeeld. Formule (B28) =C28
Nu wilde ik het zo dat ik de formule door kan trekken van B28 naar B36 maar krijg dan een foutmelding en vult hij de dag in van vandaag zonder dat ik een datum kies.
Dus wat ik wil is dat hij bij het invullen van een datum die nog gekozen moet worden automatisch de dag van zelf invult.

Waarschijnlijk heel simpel maar denk dat door de macro een verwijzing in de Cellen C28 tot en met C36 gemaakt is naar NU. Dus die macro gooit denk ik roet in het eten?
Wie heeft hier een oplossing voor?

Wederom bedankt
Bekijk bijlage DatumNaarDag.xls
 
Gebruik deze eens in C27:
=ALS(C28="";"";TEKST(C28;"ddd"))
 
Laatst bewerkt:
Hoi, edmoor,
Ook bij u doet hij de Cel 29 al invullen (ZA)voor ik een datum kiest d.m.v popup kalender.
Maar wil dat juist wanneer ik een datum kiest hij dan pas de dag invult.
 
Ik heb de formule iets aangepast.
 
Het werkt nu :thumb:. Ga er eens mee spelen en kijken of hij sont proof is hahaha.
Bedankt maar weer voor deze oplossing .
Fijne Feestdagen.:)
 
Veel plezier! :)
En ook fijne feestdagen gewenst.
 
Is er nog een mogelijkheid dat ik de zaterdag en de zondag er tussen uit kan laten.
Dus alleen invullen op basis van de weekdagen MA/VR
Nu vult hij ook wanneer het een zaterdag of zondag is en dat mag weer niet .:eek:
 
Code:
=ALS(WEEKDAG(C28)=7;"";ALS(WEEKDAG(C28)=1;"";ALS(C28="";"";TEKST(C28;"ddd"))))

Joske
 
Heel goed Joske.
Of gewoon die datum niet invullen op C28 ;)
 
is dit wat je bedoeld
 

Bijlagen

  • DatumNaarDag(jp).xls
    44,5 KB · Weergaven: 42
Wanneer er in het weekend gewerkt word.(ZA-ZO) dan moet hij wel via de kalender de dag aangeven in Kolom B maar hoeft dan geen roostertijd ingevuld te worden .
Dus het voorbeeldje van Jean paul is bijna goed

Als er niet gewerkt word hoeft er ook niets ingevuld te worden .;)
Maar als er wel gewerkt word in het weekend dan geen roostertijden. maar wel dag aanduiding.
 
Je zou toch uit de tot nu toe gegeven formules daar zelf de oplossing voor moeten kunnen "formuleren" ;)
 
Nou eerlijk gezegd nog niet.
De code van Joske2000 resulteerd in een #######
Dus ben nog aan het sleutelen.
 
Als je dan die cel wat breder maakt zie je wat er werkelijk staat.
 
Ik denk dat ik er uit ben. :d
Het was even puzzelen maar dan heb je ook wat .
Zou een van jullie de moeite willen nemen en kunnen kijken of de formule vereenvoudigd kan worden of dat het zo ook goed is .
Heb het bestandje van JP nu even aangepast om te kijken of het werkt voordat ik mijn formulier weer naar de knoppen helpt.
Nu krijg ik wanneer er een datum gekozen word in het weekend dat hij de dagen er gewoon neerzet, maar niet de roostertijden invult.
Bij werkdagen geselecteerd uit de kalender komen de roostertijden wel tevoorschijn.:D
Krijg het alleen niet voor mekaar dat wanneer ik de datum wist dat hij dan de dag ook weghaalt, die blijft nu nog staan en word veranderd in Zaterdagen.:mad: Tijden gaan wel weg bij wissen datum.
Bekijk bijlage Kopie van DatumNaarDag(jp).xls

Bedankt maar weer.
 
sont ben je niet fout , ik had een andere formule voor gesteld.
 

Bijlagen

  • DatumNaarDag(jp).xls
    44,5 KB · Weergaven: 33
Heb je formule gebruikt om de dagen die gewerkt worden (inclusief het weekend) aan te passen zodat op weekenddagen hij ook de dagen neerzet in kolom B . Jou formule doet dat niet .
wat ik begrijp uit je formule is dat wanneer in kolom B een ZA of een ZO voorkomt hij niets moet neerzetten in kolom B?? Maar dat is niet wat ik wil.

Ook heb ik je formule gebruikt om de roostertijden aan te vullen in kolommen D en E waar ik eerst een validatie lijst had.
Tot zover lukt het .Alleen met het weghalen van de datum laat hij de dagen in Kolom B staan en maakt daar een ZA van. Dit is het enige nog wat ik moet veranderen.
 
Een andere oplossing zou zijn met vba , wanneer datum op za of zo valt dat de betreffende rij leeg blijft of leeg gemaakt wordt.
 
Kan de formule niet aangepast worden? Wanneer de datum niet gekozen word hij niets neerzet in Kolom B
Als de datum wel gekozen word dan vult hij kolom B in en eventueel kolommen D en E. (naar gelang een werkdag of weekenddag)
Wanneer ik een fout maakt en dus de datum wilt wissen moeten de cellen leeg blijven! Nu vult hij automatisch een Zaterdag in en dat is hetgeen er nog uit moet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan