• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost datum naar dd/mm/yyyy - Excel of windows ?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

vacances2000

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Beste,
Sinds ik een nieuwe laptop kocht, worden de data in excel als dd-mm-yyyy weergegeven. Waar kan ik de instelling veranderen zodat deze automatisch in dd/mm/yyyy formaat wordt weergegeven en de formules weer kloppen ?

Ik maak gebruik van windows 11 en excel home / student 2016.

Dank.
Jonathan

Beste Jonathan,

Dit doe je in de Windows Instellingen. Zoek naar "Control" en tijdens het typen komt het Configuratiescherm naar voren. Open deze en klik dan bij de Klok en Regio categorie op "De notatie voor datum, tijd of getallen wijzigen.
Bij "Korte datumnotatie" staat dd/MM/jj tussen het rijtje. Je kan hier nog een aanpassing in maken door zelf twee extra 'j' erachter te typen.

1710496495433.png

Dat is dus hoe je een datum getoond wil zien.
Een datum in Excel is gewoon een getal, zijnde het aantal dagen sinds 1-1-1900.
Dat kan dus geen effect hebben op je formules waar deze werken met een echte datum.

Dank @Muchacho NL ! Dat werkt inderdaad.

Nu worden de data inderdaad dd/mm/yyyy weergegeven. Toch werken de formules nog steeds niet goed.

Bijvoorbeeld : TEXT($J$102;"DD/MM/YYYY") wordt niet erkend

TEXT($J$102;"DD-MM-YYYY") wordt slechts gedeeltelijk erkend met DD-05-YYYY

Enig idee ?

Wat staat er bij de celeigenschappen van cel J102?
Of plaats een voorbeeld documentje.

En wat staat er dan bij de celeigenschappen van B22 op tabblad 1?

Nee.
Ik vraag om de celeigenschappen.
Plaats anders een voorbeeld van je document.

Doet het hier zonder enig probleem.

Of, maak van YYYY eens jjjj van

Bij mij geeft ie ook als ik mijn windows op NL versie heb
1710582309724.png

Dit is een bekend probleem voor mij. Als je via een tekst() functie een datum opmaak maakt dan werkt het of alleen in de NL versie (met JJJJ) of alleen in de EN versie van windows (met YYYY) omdat excel geen automatische vertaling kan doen op teksten zoals dat wel gebeurd met functies en opmaken.

ik los dat of in de formule zelf op
bijvoorbeeld
="Boeking voor "&TEKST(Sheet2!A1;"DD/MM/"&ALS(ISGETAL(TEKST(Sheet2!A1;"YYYY"));"YYYY";"JJJJ"))

het schijnt ook mogelijk te zijn door in de tekst formule een taalcode mee te nemen maar ik vind zo snel niet terug wat dat is.

Bij mij werkt het dus niet goed helaas... Enig idee welke instelling ? Als ik dd-mm-jjjj of yyyy gebruik krijg ik :
dd-05-yyyy of jjjj

Als je een Engelse versie van Office hebt dan gebruik je YYYY en bij de Nederlandse JJJJ.
Waarom die dd bljift staan weet ik niet.
Plaats anders je originele document.
Uiteraard ontdaan van privacy gevoelige gegevens.

@iedereen
@roeljongman
I got it !
Het heeft dus hier allemaal met je regionale instellingen van WINDOWS te maken

In Languages and Regions / gedeelte regions : Wanneer je English US gebruikt, wordt dd-mm-yyyy of een andere variant gebruikt.

als je English UK gebruikt en verder specificeerd naar dd/mm/yyyy wordt het wel correct weergeven
uiteraard op voorwaarden meen ik dat je in excel zelf de default laat staan

Oh, ja!
dat is ook zo'n "nasty" dingetje de koppel tekens van de datum - of / kan ook zorgen voor het niet goed toont. vergeet ik altijd weer.

ik heb die uitleg over taalcodes ook nog gevonden

daarin staat hoe je een excelsheet geschikt kunt maken voor meerdere talen met o.a. datums maar ook getal opmaak. misschien helpt dat je ook bij het taalversie proof maken van een sheet die in meer talen wordt gebruikt.

En om te bepalen of je JJJJ of YYYY moet plaatsen kan je deze functie gebruiken:
PHP:
ALS(TEKST(DATUM(1900;1;1);"JJJJ")="1900";"JJJJ";"YYYY")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan