• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

uittien

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2002
In een spreadsheet van ruim 23700 regels heb ik een datumkolom met data van circa 1850 tot 1950, De data voor 1900 worden niet als datum herkent. Ik wil daarom die kolom uit elkaar halen naar een aparte kolom jaar, maand en dag. Daartoe moet de kolom eerst worden omgezet naar "tekst". Helaas veranderen dan de herkende jonge data van boven 1900 in een willekeurig(?) getal. Hoe kan ik die hele kolom omzetten naar tekst met behoud van de datumcomponenten, dag-maand-jaar?
mvrgr
K.Chr. Uittien

Probeer eens:
Extra>Opties>Berekenen>Datumsysteem 1904 aanvinken.

Op dit forum gezocht op "datumsysteem 1904"

Richard

Hallo Uittien,

Excel begint zijn jaartelling op 1 januari 1900.
Binnen Excel bestaat geen funktionaliteit om jouw probleem op te lossen.
Hier kun je een add-in voor Excel downloaden die je probleem wellicht wel oplost:

http://j-walk.com/ss/excel/usertips/tip028.htm

Groet,

Tardis

Dag Uittien,

De variabele Date begint vanaf 1 januari 1601 en de functie Format vanaf 1 januari 100.

Date = "1 januari 1601"

s=Format(Date,"d MMMM yyyy")
s wordt "1 januari 1601"

s = "1 januari 100"

s = Format(s,"d MMMM yyyy")

s wordt "1 januari 0100"

Gegroet,

Axel.

Dag Uittien,

De variabele Date begint vanaf 1 januari 1601 en de functie Format vanaf 1 januari 100.

Date = "1 januari 1601"

s=Format(Date,"d MMMM yyyy")
s wordt "1 januari 1601"

s = "1 januari 100"

s = Format(s,"d MMMM yyyy")

s wordt "1 januari 0100"

Gegroet,

Hartelijk dank. Voor mij is dit te hoog gegrepen maar mijn goede buurman, wis- en natuurkudige, zal dit ongetwijfeld snappen en kunnen toepassen.

mvrgr
Uittien

Axel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan