• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

maham

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een Excel-blad met een heleboel datumvelden (celeigenschappen: Datum > 14 maart 2001).
Als ik de celeigenschappen van deze cel omzet naar Tekst geeft dit 36964 (logisch).
Nu wil ik graag de datum die nu in de cel staat (14 maart 2001) gewoon als tekst gebruiken. Dus celeigenschappen: Tekst, en toch gewoon 14 maart 2001 in de cel.

Het zal vast eenvoudig zijn, maar ik zie het even niet meer... :(
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast bedankt.

Groet, Maurice

waarom wil je de celeigenschappen omzetten naar text dan, heb je die text als export uit die cellen ergens anders nodig?

maarja... lastig.... kijk: data worden berekend vanaf 1 januari 1900. Het getal 36964 is dus de datum op 36964 dagen na 1 januari 1900.

Je zou met een omweggetje zelf een conversietabel kunnen maken, waarbij je begint in cel A1: "1 januari 1900" als text (of elke willekeurige latere datum, ik bedoel.... de 1e 50 jaar vanaf 1900 heb je waarschijnlijk toch niet nodig) en in cel B1 het bijbehordende getal. Je zou dan verwijzingen kunnen maken met horizontaal zoeken ofzo.

Laatst bewerkt:
Hoi Madmuppet,

Bedankt voor je reactie!
Ik wil de datum zoals die in het werkblad staat gewoon als tekst kunnen bewerken, dus niet als datum.

Maar... terwijl ik je reactie zat te lezen schoot me iets te binnen (helder moment, kon ik goed gebruiken!). Als ik de cellen kopieer naar het kladblok heb ik de datum als tekst. Dan kan ik de tekst weer naar excel kopieren. Opgelost!
Het is misschien geen elegante oplossing, maar het werkt.
Misschien heeft iemand een oplossing om dit in Excel te kunnen doen?

Groeten en bedankt! ;)

Dat lukt niet met de celeigenschappen wijzigen.
Het is óf datum, óf tekst.

Je kan wel met de functie TEKST de datum omzetten naar tekst.
maar de formule moet dan in een andere cel staan dan de datum (of je moet de datum in de formule opnemen)
Code:
=TEKST(A1;dd - mmmm - jjjj)
Dit maakt een tekststring van de datum uit cel A1 in de cel waar de formule staat.

Wanneer dit niet voldoet zul je denk ik met VBA aan de slag moeten.
mvg leo

ja, dat kan ook nog natuurlijk. Komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, maar de oplossing van leo is wat minder bewerkelijk. Daarmee kan je gemakkelijker specifieke cellen omzetten naar text.

Opgelost

Ja, inderdaad. In eerste instantie lukte het me niet, maar heb zojuist ontdekt dat ik het tweede argument in de functie tussen aanhalingtekens moest zetten :o
Dit is inderdaad wél een elegante oplossing.
Bedankt voor jullie bijdragen, ik heb weer wat geleerd! :thumb:

Groet, Maurice

oh sorry voor de aanhalingstekens
Verkeerde geknipt/plakt.
Mooi dat je t opgelost hebt.
mvg leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan