Datum niet correct, oude machine

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Onlangs kreeg een ik een oude machine met als klacht dat elke keer bij het opstarten de datum niet goed was ingesteld. Het bleek een IBM PS/VP machine te zijn uit 1993.
Bij het opstarten kwam fout 163 naar voren, wat volgens de bijgeleverde documentatie een geval zou zijn voor een servicebeurt bij een officiële reparateur.
Ik heb zelf de 3 Volt batterij er uit gehaald en getest maar die gaf nog voldoende stroom af. Dat bleek ook zo want de CMOS-geheugens gaven geen problemen.
Mijn vraag, heeft er iemand nog oude ervaringen met dergelijke apparatuur om mij uit te kunnen leggen waar ik naar moet zoeken?

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar met een HP Omnibook van 2 jaar oud. Telkens bij herstart kreeg ik weer de oude datum /tijd. Opgestuurd naar HP . Ze hebben het moederbord vervangen en nu werkt alles weer.
(had niks met de batterij te maken)

Ik vermoed inderdaad dat het een probleem van het board is. Fout 163 is na diverse herstarts verdwenen maar steeds als Windows 98 SE opkomt staat daar de tijd en datum waarop het systeem afgesloten werd. Nu dus op 31 januari om 20.45, terwijl we al weer op 1 februari leven.

Board vernieuwen is er niet meer bij, de familie zal het dus elke keer moeten instellen. Bedankt voor het meedenken.

Nieuwe batterij was de oplossing

Na het plaatsen van een nieuwe batterij bleef de datum wel goed staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan