• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum nog geldig is groen, datum bijna verlopen is oranje

Status
Niet open voor verdere reacties.

yoyodolfijn

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2022
Berichten
6
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje aan het stoeien en zoeken.
een behaalde certificaat is 3 jaar geldig. gezien vanaf de datum van vandaag (van wanneer het excelbestand word geopend) wil ik dat die behaalde certificaat-datum dan van groen naar rood kleurt naar mate het verloopt.
Dus een certificaat behaald 14 dec 2019 is vandaag verlopen. en moet dus rood kleuren.
een certificaat behaald 14 mei 2020 moet langzaam naar oranje gaan.
een certificaat behaald 14 dec 2020 is nog groen.

de voorwaardelijke Opmaak met =Today()-30, =today()-60 of +60 werkt niet helemaal zoals ik wil.

Het moet volgens mij iets zijn met =als datum is waar dan kleur rood, etc. maar ik weet het niet meer. Het lukt me gewoon niet. En ik zie via google ook geen voorbeelden die er op lijken.
Wie kan me hiermee helpen.
Ik hoop dat ik het zo goed en duidelijk heb verwoord.
 

Bijlagen

  • probeersel certificaat_14dec2022.xlsx
    22,9 KB · Weergaven: 19
Bekijk dit eens.
 

Bijlagen

  • probeersel certificaat_14dec2022-2.xlsx
    23,6 KB · Weergaven: 30
Hoi popipipo,
Als eerste de beste wensen voor 2023.
Ik heb zojuist eindelijk kunnen uitproberen wat u mij gestuurd heeft. Ik had een paar daagjes vakantie.
Maar helaas, het werkt toch niet zoals ik wilde.
De datums in mijn schema is per regel verschillend. Letterlijk, zoals ook aangegeven in mijn schema.
In uw schema staan ze keuring in chronologische volgorde, waarbij datum in regel 5 als rood en datum in regel 42 als groen met de door u aangegeven 5% verkleuring goed kan werken.
Maar dat werkt niet in de door mijn schema aangegeven volgorde, waarbij soms ook een regel niet is ingevuld. (doordat het document niet is ondertekend, kan er ook geen datum worden ingevuld en dus leeg blijft).
Mijn originele schema staat op alfabetische volgorde, van de persoon die het certificaat behaald heeft.

Heeft u misschien nog een idee?
Ik hoor graag.
 
Waarom zou dit niet werken met een niet opeen volgende datums?
De overgang tussen de datums zijn dan niet zo mooi.
 

Bijlagen

  • probeersel certificaat_14dec2022-3.xlsx
    23,6 KB · Weergaven: 11
Hoi hoi,

Het werkt niet echt, omdat het niet van toepassing is dat alle datums in de reeks moeten worden meegenomen. Het is geen reeks.
Het is een op zichzelf staande datum.
Certificaten van voor 2020 zijn 4 jaar geldig. vanaf 2020 zijn ze nog maar 3 jaar geldig.
pietje heeft certificaat behaald op 03Mar2018. En is dus verlopen.
Jantje heeft certificaat behaald op 02Feb2020, dus zijn certificaat verloopt bijna. en moet donkeroranje worden, en volgende maand dus rood.

Ik bedoel dus eigenlijk dat elk cel apart bekeken moet worden. Een eigen formule.
en daarom ben ik aan het stoeien met iets als:
als datum in cel is minimaal 1460 dagen (4 jaar) ouder dan datum vandaag is ja, dan rood, is nee dan groen
als datum in cel is minimaal 1095 dagen (3 jaar) ouder dan datum vandaag is ja, dan rood. is nee dan groen
als datum in cel is tussen minimaal 912 dagen en maximaal 730 dagen (2,5 jaar en 2 jaar) dan datum vandaag is ja dan oranje, is nee dan groen

Zoiets.

maar het lukt me niet (meer) om de juiste formule te vinden.
ik heb het in het verleden wel gebruikt, maar dat was in een bestand die ik heb opgezet met iemand anders en samen kwamen we er uiteindelijk uit.

Ik hoop dat ik het goed heb opgeschreven zo.
Ik hoor graag of dat wat ik bedoel uitvoerbaar is... en natuurlijk hoe dan?

Bedankt in elk geval!
 
Uit je vraag begreep ik eerst dat je een geleidelijke overgang wilde hebben tussen de kleuren.
Je heb dus slechts 3 kleuren (groen, oranje en rood) nodig.

Bekijk dit voorbeeldje eens, het is me alleen niet duidelijk wat voor kleur je wilt hebben als het tussen 2,5 en 3 jaar (912 en 1095 dagen) is.
 

Bijlagen

  • probeersel certificaat_14dec2022-4.xlsx
    23,4 KB · Weergaven: 18
eehh... hahaha, ja, u heeft gelijk.
ik ben een stapje vergeten en/of niet goed beschreven.
tussen de 2,5 en 3 jaar moet het oranje worden.
vanaf behaalde datum tot aan 2,5 jaar is groen.
maar wil u toch al bedanken voor uw hulp zover!
 
Ik neem aan dat je het zelf wel verder kunt aanpassen door even met de getallen te spelen.
 
Ja, hoor, ik ga het zelf verder proberen.
kom ik er niet uit, weet ik u te vinden.
Ik wil u hartelijk danken voor al uw hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan