• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum omzetten in tekst (als waarde)?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jen
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jen

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Ik wil alle zaterdagen en zondagen verwijderen uit een lijst van een aantal jaren.
Maar de datum is een getal en dus kan ik deze dagen er niet uit filteren.

Ik weet dat als je een formule hebt en je wilt een vaste waarde hebben, dat dit kan met bewerken plakken speciaal, waarde.

Met een datum werkt dit niet, maar misschien heeft iemand een andere oplossing.

Zou je je vraag aub wat duidelijker kunnen uitleggen? :)Ik weet ook niet of het een optelling is ofzo?

Ik heb in een cel de datum 1 januari 2004 ingevoerd. Met de vulgreep heb ik de datum doorgevoerd tot 1 januari 2006.

Ik wil nu graag de zaterdagen en zondagen uit deze reeks verwijderen.

Ik dacht dit even snel te doen door er een filter op te zetten, maar dit werkt niet omdat er in de cel wel een datum staat, maar eigenlijk is dit dus een getal. Dus kan ik niet filteren op ---begint met zaterdag of zondag----.

Als de datum werkelijk als tekst kan worden omgezet kan ik wel een filter toepassen, maar dat lukt me dus niet.

Ik hoef met de dagen niet te rekenen!

Het beste kun je dan 2 kolommen maken met links de datum in getallen en rechts de week-namen. Dus je typt bijv. in kolom A1 01-01-2001, dan kijk je welke dag daarbij hoort; Maandag. Dus je typt in cel B1: Maandag. Je selecteert de 2 cellen en sleept ze met de vulgreep naar beneden. Daarna kun je kolom B1 selecteren en dan sorteren op naam, zodat je dan de zaterdag en zondag kunt verwijderen of evt. filteren.

Nog wat "nutteloze" info:

In Excel worden datums als seriële getallen opgeslagen zodat er berekeningen op kunnen worden uitgevoerd. Daarom zou je eigelijk nooit een dag van een week in excel kunnen krijgen samen met een datum in een kolom. Ik had ook al eens geprobeerd met de WEEKDAG formule maar dat leverde niet veel op.

Suc6 verder!

Hoi Jen,

Je voegt een kolom toe naast de kolom met de data. In deze nieuwe kolom zet je:
=als(weekdag(A1;2)>5;"";Rij())
en je kopieert de formule door.

Met weekdag bepaal je het dagnummer, Standaard is zondag dag 1 maar met Weekdag(datum;2) wordt maandag 1 en zondag 7. Als weekdag(datum;2)>5 dan heb je dus een zaterdag of een zondag.

Vervolgens sorteer je het bereik A:B op kolom B en verwijder je de data zonder een rijnummer in kolom B (deze staan onderaan). Kolom B heb je nu niet meer nodig en kun je verwijderen.

De optie van Morpheuz is ook mogelijk, maar sorteren op kolom B levert op dat alle dinsdagen onder elkaar komen, daarna alle donderdagen enz.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan