datum op kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dinoshop

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
is het mogelijk om datums in de kolommen te krijgen.
bv door een kruistabel te gebruiken.
bedoeling is te filteren op weeknummer en dan deze week op datum te vullen ,
denk aan 1 jan 2014 is week nummer 1
nv kolommen vullen dan in met
maandag 1 jan 2014 dinsdag 2 jan 2014 woensdag 3 jan 2014 enz .
daaronder de filter gegevens op datum

hoop dat iemand dit begrijpt

voorbeeld is beetje moeilijk omdat ik niet weet hoe dit moet. maar zoiets

Weeknummer 1
Maan 1-1 Dins 2-1 Woens 3-1 Donder 4-1 Vrij 5-1 Zat 6-1 zon 7-1
Benny 8 8 8 8 8
Rob 8 8 8 8
Dennis 5 5 5
Erik 8 8 8 8 8 8

Laatst bewerkt:
Maak, zoals je zelf al zegt, een Kruistabel. Is heel simpel, en kan zelfs met de wizard. Maar het is net zo snel met de hand. Datum = Kolomkop, Naam = Rijkop, en je waardeveld zal wel een optelsom van uren zijn.

Als je een query maakt, is dat in eerste instantie een Selectiequery. Met een knop maak je daar een Kruistabelquery van. Dat levert een extra regel op in het raster. Hierin geef je aan welke functie een veld heeft in een kruistabel. Minstens één Rijveld, exact één Kolomveld en exact één waardeveld. En dan voer je de query uit.

oke die ken ik al maar dat hij dan automaties de datum in de kolommen zet is mij een raadsel .
en dat zou ik willen hebben op een weeknummer die ik dan ergens neer zet hij de dagen voorziet van datum .
ik heb dit gezien ergens en dat is voor mij dan ook iets om te leren, en te gebruiken .
maar Hoe
ik weet dat u veel weet van vba en acces vandaar de vraag

... maar dat hij dan automaties de datum in de kolommen zet is mij een raadsel.
Wat snap je er niet aan? Een kruistabel kijkt naar het veld dat je gebruikt voor de kolomkop, en zet alle gevonden waarden daar één keer neer. Idem dito voor de Rijkoppen. Je krijgt dan een matrix, en in de 'cellen' wordt dan een berekening uitgevoerd, zoals het optellen van uren per dag per werknemer. Dat werkt alleen goed als je een datumveld gebruikt, en niet een datum/tijdveld. Jij vult de datum nu met Now(), en dat betekent dat het veld voor elk record een nieuwe datum/tijd bevat, zoals 3-6-2014 11:24 en 3-6-2014 12:30. Dat is weliswaar dezelfde datum, maar omdat de tijd verschilt, maakt de kruistabel daar een aparte kolom van. Vandaar mijn eerdere tip om de datum te scheiden van de tijd.
Andere oplossing is om het datum/tijd veld te converteren in je kruistabel naar alleen de datum (met Format).j Dan scheidt je ook de datum van de tijd, en kun je van dat formuleveld de kolomkop maken.
Als je wilt kijken op weekbasis, dan moet je een criterium toevoegen. Eerst moet je dan op basis van het datumveld het weeknummer berekenen (bijvoorbeeld met DatePart), en daar maak je dan een criterium bij: [Typ het weeknummer:]. Bij het uitvoeren van de query vraagt Access dan "Typ het weeknummer:" en dan vul je de week in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan