• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum op X-as

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Aan een bestand met de registratie van tankbeurten heb ik grafieken gekoppeld. Ik wil graag op de X-as de datum van de tankbeurt zien met op de Y-as de bijbehorende waarde. Bij de opmaak van de X-as kan ik echter alleen kiezen uit dag, maand of jaar. Kies ik dag dan komen alle data tussen twee tankbeurten in beeld en is de grafiek onleesbaar. Maand of 7 dagen zijn opties die ik nu gebruik, maar deze oplossingen vind ik eigenlijk onvoldoende.

Kan dit? Ik vind het niet.

Groet,

Hello Rob

- selecteer de waarden.
- klik op het pictogram van de grafiek om een nieuwe grafiek te starten
- kies bv. een lijngrafiek, naar jouw goesting
- klik op Voltooien
- kies Grafiekopties > Assen na rechtssklik op de grafiek. Stel de X -as in als Categorie.
- kies Brongegevens na rechtssklik op de grafiek. Stel onderaan op het 2de tabblad in waar de datums zich bevinden.

Zou in orde moeten zijn zo.

Wigi

Middag Wigi,

In bijgaand voorbeeld heb ik de X-as op week gezet, zodat ik niet het resultaat van een bepaalde datum krijg. En dat is wat ik wil bereiken.

Groet,

Bijlagen

• Voorbeeldgrafiek.jpg
    Voorbeeldgrafiek.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 559
Rob

Wat is de structuur van je data? Het is toch, bij wijze van voorbeeld.

KOL. A KOL. B
dag verbruik
20/3/06 10,5
25/3/06 11
10/4/06 10,2

Dus gewoon combinaties van dag en verbruik.

En enkel die 3 dagen wil je op de X-as hebben?

Of wil je iets anders?

Wigi

Wigi,

Dat is 'm inderdaad: structuur en wens.

Groet,

Als je het lijstje gevolgd hebt in mijn vorige post, zou het moeten gelukt zijn. Ik heb dat getypt terwijl ik zelf de stappen deed.

Ik vermoed dat je: Stel de X -as in als Categorie. vergeten bent, maar ben niet zeker.

Wigi,

Ik heb je lijst volledig gevolgd, maar krijg dan toch de tussenliggende data op de x-as, zoals je kunt zien in het voorbeeld.

Groet,

Bijlagen

• Voorbeeldgrafiek2.jpg
    Voorbeeldgrafiek2.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 270
OK, here goes:

- selecteer F4:F6, druk op picto van een nieuwe grafiek
- kies voor staafdiagram
- kies Voltooien
- de grafiek staat er nu, met op de X-as (standaard waarden gekozen door Excel: 1, 2, 3 aangezien jij nog niets gespecifieerd hebt daarvoor).
- klik rechts op de grafiek, dan Grafiekopties, dan Assen, Categorieas, Categorie.
- klik rechts op de grafiek, dan Brongegevens, en duid A4:A6 aan als labels categorie-as.

Gaat het?

Wigi

Wigi,

Mijn dank is groot, want met je laatste oplossing is het bereikt, zoals uit het voorbeeld blijkt. Jammer, maar overkomelijk, is dat ik nu aan de rechterkant allemaal nullen zie, omdat ik een iets ruimer bereik heb geselecteerd, waar nog geen waarden in staan.

Groet,

Bijlagen

• voorbeeldgrafiek3.jpg
    voorbeeldgrafiek3.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 260
Jammer, maar overkomelijk, is dat ik nu aan de rechterkant allemaal nullen zie, omdat ik een iets ruimer bereik heb geselecteerd, waar nog geen waarden in staan.

Wil je van die nullen vanaf? Er zijn wel enkele mogelijkheden om dat te voorkomen. Ik denk daarbij zo direct aan een 3-tal mogelijkheden, van simpel tot iets moeilijker.

Wigi

Wigi,

Het zou mooi zijn. Vreemd is dat ik het nu in deze opzet heb, bij een eerdere versie had ik dit niet, maar die had het inmiddels opgeloste datumprobleem.

Groet,

OK, hier gaan we. Benieuwd hoe ver we geraken :thumb: Kies zelf wat je wilt.

Methode 1:

selecteer net voldoende rijen voor de grafiek als er waarden zijn. OK, die wist je al :D
Nadeel: neemt (beetje) tijd in beslag.

Methode 2:

Verberg rijen die je niet wilt tonen op de grafiek, en in Extra > Opties > Grafiek zet je het vinkje daarover in de juiste stand.

Methode 3:

In plaats van een 0 te zetten, zet je de foutmelding NB() (niet beschikbaar)

Methode 4:

Gebruik dynamische bereiken. Je benoemt het bereik met de X-waarden en met de Y-waarden met een naam. Maar dat bereik kan variëren in lengte naargelang hoeveel getallen opgenomen zijn. Zie hier voor voorbeelden. Gebruik dan in plaats van bv. C4:F4 de naam van het bereik (dat je dus dynamisch gemaakt hebt).

Bon, keuze genoeg denk ik...

Wigi

Wigi,

Ik kom hier later een keer op terug, maar wederom dank.

Groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan