• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum oplichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Berichten
517
Hi,

Ik heb een planner en zou graag willen dat de datum van vandaag automatisch oplicht (via voorwaardelijke opmaak => Formule).
Zie de bijlage.

De datum heb ik met =VANDAAG() voorgeprogrammeerd in cel E1 en ik zou graag willen dat het getal "30" (dus vandaag)
in een oranje achtergrondkleur oplicht. En morgen uiteraard alleen het getal "31".

Iets met =LINKS(E1;2)="30" maar ten eerste werkt dit niet omdat de korte datumnotatie een vertaalslag is van een vast getal
en ten tweede lijkt het me bewerkelijk om voor ieder getal de formule aan te passen.

Is hier een simpele manier voor, zodat ik in 1 oogopslag aan het datumvakje met de oranje kleur in de planner kan zien welke
datum het vandaag is?

Veel dank!
Frans
 

Bijlagen

  • Datum_oplichten1.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 122
...Toch nog een vraag: bovenstaand werkt perfect, alleen licht nu bij IEDERE maand het getal 30 op.
Als ik in een cel (bv K1) de maand "maart" invul, kan de voorwaardelijke opmaakformule dan op een of
andere manier aan beide condities voldoen (dus alleen als K1=maart, dan de datum van vandaag op laten lichten)?

Zou mooi zijn!

Frans
 
=VANDAAG() in jouw voorwaardelijke opmaak zetten.
 
...Hoe combineer ik dat met de voorwaardelijke opmaak formule =$B2=DAG($J$1), zie het voorbeeldbestandje Datum_oplichten2.

Frans
 
En hoe moet excel in jouw tabel weten in welke maand we leven als er alleen een dagnummer in staat?

Zet een datum in kolom B en dan heb je jouw probleem niet meer. Kan je ook gelijk de dagnaam dmv een formule bepalen. Zie kolom A. Kolom C is afhankelijk van welke datum je in E1 zet.
 

Bijlagen

  • Datum_oplichten1.xlsx
    10 KB · Weergaven: 169
Ja, dit is precies wat ik zocht. Wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren.
=DATUM / werkelijk fantastisch!

Veel dank, VenA !!

Frans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan