• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum opmaak in cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
231
Hoi allemaal,

Ik loop tegen het volgende probleem:

Ik heb een excel bestand die gekoppeld is aan een website. Gegevens van de website worden gelezen in het excel bestand.

Deze bestand download ik iedere maand en kopieer ik bepaalde gegevens naar een andere excel bestand.

Tot nu geen probleem. Alleen, in de online bestand worden datums inclusief tijdstip ingelezen: 2021-06-02T01:10:36.000+02:00

Wanneer ik de gegevens overzet naar de andere bestand, wil ik enkel de datum behouden (02-06-2021) en alles wat achter de T staat verwijderen.

Ik heb geprobeerd met cel opmaak te werken en met getal notatie maar niks lijkt te werken.

Wat doe ik fout?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datum opmaak.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 21
Ik snap het niet

Bedankt, maar ik begrijp niet waar ik dit moet zetten.

Ik kan het niet als een formule gebruiken want in de cel zelf staan al de datum en tijd gegevens.

Moet ik het in de getal notatie zetten als formaat?
 
Zet de cel C2 in de eigenschappen op datum en dan deze functie:
PHP:
=DATUMWAARDE(LINKS(B2;10))
 
Laatst bewerkt:
Met Power Query kun je gegevens inlezen van een website en dan meteen transformeren.
Maar met de gegevenstabel kan PQ ook wel overweg...
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datum opmaak (AC).xlsx
    32,6 KB · Weergaven: 21
foutmelding

Als ik deze formule in de eigenschappen probeer te zetten dan krijg ik een foutmelding dat het niet kan
 
ohh oeps

hahaha, sorry, ik had het niet begrepen.

Maar dat is niet wat ik wil. Met deze oplossing heb ik twee kolommen terwijl ik maar 1 kolom wil.

Ik wil gewoon de gegevens dit achter de T staan automatisch verwijderen. Nu moet ik ze regel voor regel handmatig verwijderen
 
Heel erg bedankt

Bedankt iedereen die probeerde mee te denken.

Die van Alex zou wel mooi zijn als ik maar wist hoe ik PQ moet gebruiken :) Maar dat gaat ver boven mijn kennis. Ik heb nooit eerder van gehoord hahaha.

Laatste oplossing met de button werkt wel.

Heel erg bedankt. Ik waardeer alle hulp
 
Nu moet ik ze regel voor regel handmatig verwijderen

Een keer een basiscursus Excel volgen ?
Code:
Sub M_snb()
   Columns(2).Replace "T*", ""
End Sub
 
Een keer een basiscursus Excel volgen ?
Code:
Sub M_snb()
   Columns(2).Replace "T*", ""
End Sub

Basiskennis Excel heb ik zeker. En zelfs meer dan basis. Maar ik ken zeker niet alle functies en mogelijkheden. Daarom vraag ik hier om hulp.

Denk dat VBA en PQ niet echt in de basiscursus zullen staan ;-)

Maar bedankt voor de aangeboden oplossing. Ik leer er wel veel van en waardeer de tijd en moeite die iedereen neemt om antwoorden te geven ;-)
 
SVP niet quoten/citeren !!
Gebruik de goede reageerknop.
Zoeken en vervangen in Excel zit in les 3 van de basiscursus Excel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan