Datum optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
reactie: Dat levert in je query dus een extra veld op. Ergo: om de uitkomst op je formulier te zien, zul je het tekstvak txtEigenSchuld dus moeten koppelen aan dit veld in je query.

Een extra veld in en query?? Ik kan een kolom toevoegen. En dan?? Snap er door alle opmerkingen niets meer van.

Ik heb een query daar komt Eigen schuld ( als een ja/Nee) in voor.

Dan zou ik dus een nieuw veld moeten maken (kolom??)

Om te tellen ergens de formule =Aantal(1)

Helaas, werkt niet.

Excuus voor mijn domheid, maar soms is de wil er wel maar de oplossing niet al liggen hier stapels boeken.

Access2010

Wat wie of wat deed of doet, prima, ik ga niet in discussie. Ik heb dit forum om een oplossing gevraagd en niet om deelgenoot te worden in een Hanengevecht. Zonde van de tijd en lost mijn vraag nog steeds niet op.

Access2010

Ik heb een query daar komt Eigen schuld ( als een ja/Nee) in voor.
Kijk, da's een begin! En het veld [Eigen schuld (Ja/Nee] heeft er verder niks mee te maken... Ja, in die query moet je een extra veld maken. En dat heet dan, als je niks bijzonders doet: Expr1:=Aantal(1). Zelf zou ik de naam Expr1 vervangen door iets wat minder ludiek is, maar dat hoeft niet. Dat veld geeft een resultaat. Omdat ik niet weet hoe die query er verder uit ziet, weet ik niet wat het resultaat van de telling gaat zijn. Ik vermoed overigens, dat je een hoop 1-tjes gaat zien....

Maar om het verhaal compleet te maken: dat extra veld (laten we hem voor het gemak maar Expr1 noemen) koppel je in je formulier aan het tekstvak.

Michel,

Ik ben nog ver van de streep. Maak een extra kolom. Voer in Expr1:=Aantal(1)

Antwoord: U probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie Id geen deel uitmaakt van de statistiche functie.

Niet goed dus.

Access 2010

Ben ik toch benieuwd wat voor query je nu hebt...

De query waar de overige gevens keurig worden uitgehaald. Vind het ook raar, maar ben wel meer tegengekomen dat ik dacht oh.

In de query: schadedatum, alle kosten per rubriek nodig om deze op te tellen, eigen schuld, verhaalschade en nog een paar.

Kreeg dezelfde melding in een nieuwe oefenquery met schadedatum en eigen schuld. Ik gaf een nieuwe kolom de veldnaam Expr1:=Aantal(1)

Aan het criterium waar heb ik niets dan komen alleen die velden met waar en mis ik schadedata en klopt mijn telling zoals wij hebben gemaakt met Aantal([Schadedatum]) niet meer.

Access2010

Ik had eigenlijk gehoopt dat je de SQL van de query erbij zou doen :)

Is dit iets??

SELECT DISTINCTROW Schadedatum.Schadedatum, Schadedatum.[Eigen schuld], ([Schadetotaal]-([ER_verhaald]+[Schadeverhaald]))+([Schade_lading]-[Ladingschade verhaald]) AS Totaalschade, Year([Schadedatum]) AS Jaar
FROM Schadedatum
ORDER BY Schadedatum.Schadedatum DESC;

Access2010

Probleem lijkt mij opgelost. Kwam een oude Post tegen waarin =Abs(Som([september])) stond. Formule even omgezet naar wat ik nodig had en uiteindelijk kwam er keurig het aantal eigen schuld te staan.

Weer wat geleerd.

Access2010

ABS zet alleen een negatief getal om naar een positief; of dat wenselijk is, mag je uiteraard zelf bepalen :) Het aal eerder liggen aan het feit dat je SOM en AANTAL alleen kunt gebruiken in queries met de optie TOTALEN aangezet, dus waarbij je groepeert met <Group By> En dan moet je elke berekening, zoals AANTAL de functie <Expressie> geven. Jouw query is geen Totalen query.

Michel,

Inmiddels had ik de query al een totaalquery gemaakt in de zoektocht naar de oplossing. Inmiddels werkt het naar behoren. Even een handmatige check uitgevoerd met een jaar en die klopte ook met de wijzigingen.

Ben weer een stap verder dankzij dit forum.

Met dank voor je input

Access2010

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan