• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum optelling met 1 maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Heb een werblad met daarin steeds verwerkt maandnota`s. Deze lopen niet altijd van de 1e.

Nu hebben we 12 maanden met ongelijke dagen.

Dus de ene keer moet je + 30 doen en soms + 31 en soms + 28(29).

Heb steeds van dergelijke overzichten nodig die steeds weer op een andere dag beginnen en na verloop van tijd ook een nieuw jaar.

Verwijzen en 30 of 31 optellen doe ik nu maar dan moet ik steeds wisselen tussen 30 + 31. Als een nieuw lijste nogid heb kan ik natuurljk kopieren maar als dan de 30 en 31 dagen maanden net omgekeerd zijn moet je alles weer aanpassen.

Nu is ds mijn vraag :

is er een handigheidje/formule die kijkt naar welke maand het is en bij de volgende maand ziet dat het nu aug is en dat je er dus 31 dagen bij moet optellen om van 4/8 naar 4/9 te gaan terwijl van 4/9 naar 4/10 geconstateerd wordt dat er maar 30 dagen bij moeten ?

Hoi Snarf,

Wat dacht je van ZELFDE.DAG(datum;x)
Waarbij x het aantal maanden is dat je vooruit of achteruit (negatieve getallen) wilt bepalen.

Deze functie zit niet standaard in Excel, je moet de invoegtoepassing Analysis ToolPak geinstalleerd hebben. Werkt de formule niet dan is de invoegtoepassing niet geinstalleerd.

Installeren doe je door in het menu Extra te kiezen voor invoegtoepassingen. In de tabel Analysis Toolpak (en gelijk ook maar Analysis Toolpak - VBA) aanvinken.

Mocht je er op deze manier niet uit komen kies dan voor de formule:
=DATUM(JAAR(datum);MAAND(datum)+1;DAG(datum))

Jeroen

Dank Jeroen, had je antwoord gemist.
Ik kom er niet helemaal uit als ik de laatste optie neem
Zou je dat nog een keer neer kunnen zetten maar dan met een actueel voorbeeld dus bijv in cel A1 17/8/2004 en A2 1 mand verder dus 17/9 en A3 weer 17/10.
De invoeg toepassing zal ik zoeken ook hier zou je me een grote dienst bewijzen dit met b.g. gegevens " uit te schrijven ".
Bedankt alvast.
Frans

Hoi Frans,

Zoiets:
A2: =Datum(Jaar(A1);Maand(A1)+1;Dag(A1))

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan