• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum probleem bij maken kasboekje

Status
Niet open voor verdere reacties.

schaaf50

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2014
Berichten
6
Hallo,

Ben aan het pogen een kasboekje te maken op basis van importeren bankmutaties ABNAMRO.
Een eertse resultaat bijgevoegd.
Het is de bedoeling in tabblad "Vanuit bank" de *.tab bestanden periodiek te importeren.
In het tabblad "Transacties" worden met behulp van = de kolommen "Rekeningnummer",

"Transactiedatum (getal)" en "Transactiebedrag" opgehaald. In de kolom "Omschrijving heb ik

=SPATIEWISSEN gebruikt.
In de kolommen "Rekeningnaam" en "Hoofdrubriek" heb ik gebruik gemaakt van VERT.ZOEKEN.
De kolom "Rubriek" is gevuld m.b.v. gegevensvalidatie.
Het tab bestand van de bank bevat gegevens m.b.t. de transactiedatum en rentedatum. Deze hebben

helaas niet het datum formaat. In de kolom "Transactiedatum" het ik deze gegevens omgezet

m.b.v. =DATUMWAARDE(DEEL($C2;7;2)&"-"&(DEEL($C2;5;2)&"-"&(DEEL($C2;1;4)))) en als celopmaak

datum.

Vanuit de inhoud van tabblad "Transacties" heb ik een draaitabel gemaakt. Hierbij lukt het me

niet om de transactiedatum te groeperen op maand. Ik krijg de melding "Kan deze selectie niet

groeperen".

Het is de bedoeling om de inhoud tabblad "Transactie" nog verder uit te breiden met een aantal

kolommen zoals bv maand en daarna meerdere overzichten te maken.
Ook moet ik nog bekijken op welke manier ik handmatig transacties toe kan voegen en kan

splitsen.

Eerst kom ik even niet verder en heb aan aantal vragen.
1. Hoe komt het dat het niet lukt om de transactiedatum te groeperen.
2. Zijn de gekozen oplossingen juist of kan ik bij verder uitbreiden problemen verwachten.
 

Bijlagen

  • Priveboek.xlsx
    24,8 KB · Weergaven: 601
Hoi Schaaf,

Ziet er mooi uit wat je hebt gemaakt.

De meest simpele oplossing is om bij Transacties in kolom I de maand te vermelden dus in I2
Code:
=MAAND(F2)

Er zijn ook wel ingewikkelder oplossingen, maar ik weet niet of je daar wijzer van wordt.

Groet,
Jeroen
 
Schaaf,

De reden waarom je niet op datum kan groeperen is omdat er gegevens voor komen die geen datum zijn.
In de bron van de draaitabel staat onder aan de transactiedatum foutmeldingen (#WAARDE) dit zijn geen
datums, daarom zal de draaitabel geen groepering toestaan.

Veel Succes.
 
Allen,

Bedankt voor het meedenken. Datum blijft vooralsnog een probleem. Zal het ook eens op een andere manier proberen. Zoals rechtstreeks vanuit tabblad "Vanuit bank".

Groet.
 
Start het probleem bij het begin en dat is het tabblad 'Vanuit bank'
Bij het importeren van een csv bestand in excel kun je aangeven dat het formaat van een bepaalde kolom een datum is.
Heb je dat al bekeken?
 
Helaas levert ABNAMRO geen cvs bestand. Allen zijn beschikbaar PDF, TXT (*.tab), MT940, CAMT.053 en XLS. Bij de laatste zou je verwachten dat datum ook datum is. Echter, hier is sprake van dezelfde opmaak als bij TXT. Bij openen met Excel krijg ik wel de melding "Er is mogelijk tekstopmaak gewijzigd in dit bestand omdat er te veel lettertypen zijn gebruikt. U kunt het opnieuw proberen nadat u een aantal andere documenten hebt gesloten."
 
Ben er inmiddels uit. Beetje domme fout van mijn kant bij importeren txt bestand. Had bij importeren verkeerde datumwaarde gekozen. DMJ ipv JMD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan