• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum probleem in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelleren

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2010
Berichten
18
Ik heb in excel in een cel een formule waarmee ik een tabel maak. Dit is in html geschreven.
In 1 van de rijen van die tabel lees ik een datum in vanuit een andere cel.
Die andere cel heeft als celeigenschap 'datum'. Er staat dus ook in die cel een normale datum notatie als 13-10-2010.

De cel met de tabel kopieer ik vervolgens en plak ik als waarde in een andere cel.
De datumwaarde wordt dan echter weer opgezet in een getal (dus zo'n getal wat berekend wordt vanaf 1-1-1900).

Het gedeelte uit de formule van de cel met tabel in html betreffende de rij met de datum is als volgt geschreven:

=...
...
<table>
<tr>
<td><b> Verschijningsdatum </b></td> <td>"&R4&"</td>
</TR>
</table>

In cel R4 staat de datum.

Wat doe ik niet goed?
 
In bijgevoegd simpel voorbeeld van een spreadsheet staat in kolom A de datum, in kolom B de formule en in kolom C de gekopieerde en als waarde geplakte inhoud van kolom B.

Je ziet nu dat er ipv een datum een getalswaarde staat (40463).

Wat gaat er fout?
 

Bijlagen

  • datum_vbld.xls
    17,5 KB · Weergaven: 131
Probeer dit eens.

Kopie, plakken waarden moet je zelf nog even doen.
 

Bijlagen

  • Kopie van datum_vbld.xls
    24,5 KB · Weergaven: 170
Laatst bewerkt:
Een mooie oplossing die in dit simpele voorbeeld werkt, maar als er in de betreffende cel waarin de datum behoort te staan leeg is geeft ie de datum 0-1-1900 aan.

Het komt nogal eens voor dat er geen datum in staat en ik werk met grote bestanden met heel veel rijen en kolommen.

Nu zou ik dat misschien kunnen oplossen met =ALS(A1=.....maar aangezien ik al een gigantische lange formule heb zou een simpeler oplossing welkom zijn.
 
Dit is echt de simpelste oplossing met de =als(...

zie voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Kopie van datum_vbld.xls
    24,5 KB · Weergaven: 222
Ja, dat is inderdaad een mogelijkheid, maar aangezien er in de cellen al gigantische lange formules staan (het voorbeeld is zeer sterk vereenvoudigd) en ik in jouw oplossing alle formules nog eens 2 keer zo groot moet maken is dit wel erg omslachtig.
Het betreffende spreadsheet is namelijk heel groot met veel kolommen en veel rijen en veel formules en begint zelfs traag te worden.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je een datum inleest in een tabel dat dit dan niet meer als datum wordt gezien maar als getal.
Er moet toch een andere oplossing mogelijk zijn!?!?
Een oplossing dat de datum als waarde gekopieerd wordt naar de tabel of zoiets!

Wie weet de oplossing?
 
Junior,

Ik weet de oplossing.
Je bent lekker positief ingesteld en je bent ook erg op onderzoek uitgegaan.

Kijk eens verder dan je neus lang is, dat doet wonderen.

P.S.: dit is een voorzet, je moet het zelf wel verder uitwerken.
 

Bijlagen

  • Kopie van Kopie van datum_vbld.xls
    18 KB · Weergaven: 197
Laatst bewerkt:
Ik herken me niet in en/of begrijp niet veel van je reactie, maar de oplossing heb ik kunnen uitwerken en is bruikbaar voor mij.

Bedankt voor de hulp!!
 
Lees dit stuk maar eens door, daar scoor je geen punten mee.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je een datum inleest in een tabel dat dit dan niet meer als datum wordt gezien maar als getal.
Er moet toch een andere oplossing mogelijk zijn!?!?
Een oplossing dat de datum als waarde gekopieerd wordt naar de tabel of zoiets!

Wie weet de oplossing?
 
Ik dacht al een synische ondertoon te horen in je reactie.

Herhaling van zinstukken heeft geen zin, uiteraard wordt alles gelezen.
Voor punten scoren kom ik hier niet.
Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met dat stuk tekst.

Ik kom hier als excel leek naar een forum, tevens te zien aan de 'junior' gradatie die hier wordt toegekend, laat het nog eens extra merken in mijn nickname (EXCEL leren), maar ga hier zeker geen vragen stellen waar ik zelf geen zin heb om dit uit te zoeken.

Als ik merk dat ik er zelf niet uit kom na veel proberen en google sites afgaan dan lijkt me een vraag op z'n plaats toch?
In dit specifieke geval heb ik zeker veel tijd gestoken om er zelf achter te komen, maar het ontbreekt me gewoon aan kennis en ervaring met excel zeker in combinatie met een html tabel. Op internet is er gewoon niet te query-en op zo'n vraagstuk, je komt iedere keer op de basis beginselen uit.

Eerlijk gezegd ken ik de sfeer niet op dit forum, maar hoop dat als ik ergens mee zit dat een vraag toch mogelijk moet zijn.

Maar goed, in ieder geval nogmaals bedankt voor de hulp die me de oplossing heeft gebracht.
 
En zo dan?

Code:
="<b>PRODUCT INFORMATIE</b>
<tr></tr>
<table> 
<tr>
<td><b> Verschijningsdatum </b></td> <td>" &ALS(A2="";"";TEKST(A2;"dd-mm-jjjj"))&"</td> 
</tr>
</table>"
 
Dat is eigenlijk een nog mooiere oplossing. Scheelt weer een kolom t.o.v. de vorige oplossing.

Bedankt, deze oplossing ga ik gebruiken!!
 
Dat is eigenlijk een nog mooiere oplossing. Scheelt weer een kolom t.o.v. de vorige oplossing.

Bedankt, deze oplossing ga ik gebruiken!!

Dan graag als opgelost zetten.
Bvd.
 
De laatst genoemde oplossing bleek toch niet bruikbaar voor mij daar de volgende melding verschijnt:

'De opgegeven formule kan niet worden ingevoerd omdat deze meer waarden, verwijzingen en/of namen bevat dan is toegestaan in de huidige bestandsindeling'.

Ik weet niet of daar dan nog een oplossing voor is (de huidge formule heb ik gewoon nodig, kan ik niets uit schrappen) en anders ga ik gewoon voor de eerder genoemde oplossing een extra kolom vereist maar die ook voldoet.
 
Exelleren,

Vraagje?

Waar heb je het resultaat voor nodig?
 
Ik importeer de excel sheet (dagelijks) in een webshop administratie die hem vervolgens op een website publiceert.
 
Exelleren,

Ik neem aan dat je enkel het resultaat uit kolom C exporteert?

En hoe exporteer je die?
in een .txt bestand als .html?
 
Nee, ik importeer een hele rits kolommen rechtstreeks in de administratie.

In het kort:

Ik ontvang een CSV bestand die ik omzet naar een txt bestand in open in excel. Daar worden diverse bewerkingen, macro's, losgelaten en het wordt vervolgens als excel 97-2003 bestand geimporteerd in de administratie.

De software exporteert de gegevens vervolgens naar een website.
De betreffende excel kolom waar we het steeds over hebben wordt in tabel op de website geplaatst. Nu wordt de datum daar dus juist weergegeven (dd-mm-jjjj) en bij geen datum: onbekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan