• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum Probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marthy Mc Fly

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2010
Beste experts,

Ik heb een cel E4 waarin een validatie lijst staat met volgendee categorieen :Vroege, Late, Nacht en Weekend.
In Cel B4 moet de datum komen. Daar plaats ik de volgende code:
=ALS(OF(E4="Vroege";E4="Late");VANDAAG();VANDAAG()-1)

In cel B4 moet dus de datum komen van dag dat je start. Vandaar dat ik voor de nacht VANDAAG()-1 heb.
Als deze op het einde van hun dagtaak het formulier invullen dan zijn we zogezegd een dag verder.
Tot dusver werk deze formule dus prima.
Alleen kom ik er niet uit wat ik met het weekend moet. Deze werken op zaterdag van 6u tot 18u en op zondag starten
die om 18u en werken tot 6u maandagmorgen.
Een oplossing zou zijn dat ik zowel voor nacht en weekend de tijd bevries voor 7u.
Weet iemand hier raad mee.

Dat van die zaterdag en zondag snap ik niet goed wat je eigenlijk wil bereiken.

Het zit namelijk zo. Ik heb een werkblad A waar alle dagresultaten ingegeven worden.
Via een knop worden deze resultaten weggeschreven naar een ander werkblad.
M.a.w. Achter werkblad A bevinden zich nog 12 werkbladen die elk een maand vertegenwoordigen.
Om nu te voorkomen dat gegevens verkeerd weg geschreven worden, wil ik dat de datum
automatisch weer gegeven wordt naargelang de shift.
Zoals ik hierboven al vermelde, moet de datum van de dag dat men begint aan zijn dagtaak
vermeld worden. Zoals ik ook al vermeld had geeft dit een probleem met Nacht en Weekend werk.
Aangezien iedereen aan het einde van zijn dagtaak deze gegevens overschrijft zitten deze twee
laatste shiften dus al een dag verder.

Ik blijf met hetzelfde probleem zitten als het weekend stopt op maandagmorgen.
Ik denk, als ik uw formule goed begrijp, dat deze anders moet opgesteld worden.
Nacht is eigenlijk gelijk aan weekend. Vroege, Late en de zaterdag van het weekend
zijn dus ook hetzelfde.

Marthy,
is er op de maandag ,dinsdag enz.. ook een nacht dienst? of is dat alleen op zondag?

hoe weet ik:
als op maandag niet vroeg en niet laat gewerkt wordt of je dan de zo-ma "nacht" of de ma-di nacht in wil vullen?

Het zou ook kunnen met vert.zoeken volgens mij,Kan je een lijstje maken met elke mogelijkheid die zich kan voordoen, en daarbij de betreffende datum achter, dan is het voor iedereen duidelijker, dit is de basis voor opbouw van een formule.

@ Sylvester
Het maakt niet uit of het nu zondagnacht of maandagnacht is.
Het komt bij beide op hetzelfde neer. Zij eindigen beide op een andere
datum dan ze gestart zijn. En ik heb dus enkel de start datum nodig.

@ Jean-Paul
Dan zou ik een jaarkalender moeten opstellen. En volgens mij blijft dat weekend
dan nog steeds een probleem, tenzij ik ze anders benoem. Zou het misschien helpen
als ik de celeigenschap van de datum verander zodat er voor staat za 19/01/2013.

Je moet geen jaarkalender opstellen,alleen een tabel voor de mogelijkheden voor een week van ma - zo, zo kan je met een index formule of vert.zoeken opzoeken of het vandaag() of vandaag()-1 moet zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan