• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum samenstellen a.d.h.v. variabele uit rij en kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

vacances2000

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2013
Beste,
Ik probeer een formule op te stellen waarbij deze de dagen uit Rij 1 haalt, en de maanden uit Kolom A. Hiervoor heb ik de volgende formule:

=DATE(2014;MONTH($A3);DAY(B$2)) --> dit geeft me #VALUE!

ook zonder =DATE(2014;$A3;B$2) --> dit geeft me #VALUE!

Ik vermoed weer dat er iets heel simpels is wat ik over het oog heb gezien.. kan iemand dit mij vertellen?

Alvast dank

Jonathan

Je maakt de vraag er niet duidelijker op door het te hebben over dagen uit Rij 1 en vervolgens in de voorbeeld functies A3 en B2 te gebruiken.
Daarnaast, heb je een Engelse of een Nederlandse versie van Office?

Als je een Nederlandse Excel hebt zou de code:

Code:
=DATUM(2014;$A3;B$2)

Moeten volstaan. De dag en maand noemen in de code is niet nodig in dit geval. In het Engels zou dit zijn:

Code:
=DATE(2014;$A3;B$2)

Hoop dat dit zo lukt.

Laatst bewerkt:
Excuus daarvoor,

Ik maak gebruik van de Engelse versie van Office.

=DATE(2014;MONTH($A2);DAY(B$1))

Jaar : blijft hoe dan ook 2014
Month: maanden in kolom A te vinden (A2=Januari, A3=Februari enz.)
DAY: Dagen in rij 1 (B1=dag 1 van de maand, B2=Dag2 van de maand enz.)

Ik hoop dathet duidelijk is.

Dank
Jonathan

Beste Heink,
Dank voor je bericht.

Wat je aangeeft in je formule, dat had ik eveneens neergezet (zie hierboven in mijn inleidende vraag). Ik krijg hier als resultaat #VALUE! uit.

Dank
Jonathan

Heb je in kolom A en B de dagen en maanden als cijfers staan of met de namen van de maanden?

In kolom A vanaf A2 staan de maanden in letters van January tot December (want engelse versie), in Rij 1 vanaf B2 staan de dagen in cijfers van 1 tot 31.

Beste Heink,
Ik heb getracht net even de namen van de maanden in cijfers om te zetten van 1 tot en met 12. Dit werkt inderdaad. Nu is het dus nog een manier verzinnen om namen ipv cijfers in die kolom te krijgen. Maar dit komt wel goed!

Dank voor het op weg helpen.

Jonathan

Bedoel je het zo.

Code:
=DATEVALUE(B1&A2&2014)

Hierbij wordt de datum samengesteld waarbij gebruik wordt gemaakt van de tekst van de maand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan