• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum sorteren op maand en dag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Senso
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Excel 2007. Is er een nieuwe methode ontdekt om in één kolom op datum vb. 11/12/1975 te sorteren naar maand/dag. Ik lees op internet dat er meerdere kolommen aangemaakt moeten worden om op maand te kunnen sorteren.

Verklaar dat eens nader adh van een voorbeeldbestand.

Bedoel je dat het jaartal niet meer van belang is?

Zet in G1 deze formule:
Code:
=TEKST(F1;"mm-dd")
en trek die door naar beneden zo ver als nodig.
Selecteer nu F & G en sorteer aangepast op kolom G A tot Z.

Dan heb je je lijst volgens de maand.

Bedankt. Ik heb het uitgevoerd en het werkt. Duidelijk is dat je dat met de datum alleen niet kunt. Nu is mijn volgende vraag. Je hebt de opbouw in het werkblad gezien.

In kolom G1 staat de formule =DAG(F1)
In kolom H1 staat de formule =MAAND(F1)
In kolom I1 staat de formule =JAAR(F1)

Maar wat is de formule in F1 als daar de datum niet bekend is. In principe draai je de zaak dan om. Dus de waarden van dag, maand en jaar zijn bekend.

Niet echt logisch.
Als de datum in kolom F niet gekend is heb je natuurlijk ook geen waarden in kolom G - H en I.
Maar als je vaste waarden in kolom G, H en I hebt kun je met deze formule de datum reconstrueren:
Code:
=DATUM(I1;H1;G1)

Niet echt logisch.
Als de datum in kolom F niet gekend is heb je natuurlijk ook geen waarden in kolom G - H en I.
Maar als je vaste waarden in kolom G, H en I hebt kun je met deze formule de datum reconstrueren:

Alle gegevens in Excel komen uit een tabel/kolommen in Word. Daar stond geen datum in de vorm van 01/01/1966 maar was daar gesplitst i.v.m. sortering. Aangezien ik las dat sortering op maand in Excel op 01/01/1966 ook niet mogelijk was, constant wordt er geschreven splits de boel zelf maar (in kolommen), heb ik dat gedaan in Excel (zo overgenomen uit Word).

Nu is het in een later stadium misschien wel gemakkelijk of noodzakelijk voor het berekenen van de leeftijd als die datum 01/01/1966 toch in een kolom staat. Ik denk niet dat het mogelijk is de leeftijd te berekenen met die 3 afzonderlijke kolommen.

Ik zal kijken naar een voorbeeld bestand en dat voorleggen.
Bekijk bijlage Leeftijdberekening.xlsx

Laatst bewerkt:
Dit kan met de volgende formule
Code:
=K21-H21-IF(J21<G21;1;0)-IF(AND(J21=G21;I21<F21);1;0)

Om in datumberekening te blijven:
Code:
=DATUMVERSCHIL(DATUM($H21;$G21;$F21);DATUM($K21;$J21;$I21);"y")

Geweldig! Zeer bedankt voor de hulp. Graag zou ik ook nog een formule willen voor het berekenen van de huidige leeftijd dus nu (op dit moment) en die schuift dan mee met het ouder worden.

De gegevens geboortedag staan nu in Kolom H, geb.maand in kolom I en geb. jaar in kolom J. In kolom O zou dan de huidige leeftijd kunnen staan. Dit lijkt mij gemakkelijk omdat je dan jubilea aan ziet komen.

Ik open een nieuwe topic voor zoeken en vervangen in hetzelfde werkblad.

Je hebt in dit topic al de mogelijkheden gekregen die je toelaat om het gevraagde te berekenen.

Hoe denk je dat ik(en vele anderen) dat weet?

Code:
=DATUMVERSCHIL(DATUM($J55;$I55;$H55);VANDAAG();"y")

Deze is het. Maar nu zou er een voorwaarde aan verbonden moeten zijn. Want als iemand niet meer leeft moet de cel leeg blijven. Dus als M een jaar (jaar van overlijden) bevat dan moet de cel waarin de huidige leeftijd komt te staan leeg blijven. Voor die cel is de bovenstaande formule.

Kun je dat met IF of VOORWAARDE tot stand brengen? Of ALS. De overlijdensjaren staan in kolom M.

=DATUMVERSCHIL(DATUM($J55;$I55;$H55);min(VANDAAG();M55);"y")

Probeer het hier eens mee

iets als
Code:
JAAR([COLOR="#FF0000"]M[/COLOR])<JAAR(VANDAAG());"";DATUMVERSCHIL(DATUM($J55;$I55;$H55);VANDAAG();"y"))
waarbij M staat voor de cel in kolom M

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan