datum terug zetten en lawaai maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

digibeta

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Hallo allemaal,

onze pc, nog geen drie jaar oud, een Acer, zet de laatste maand de datum geregeld terug naar ergens in april 2007. Dit doet hij niet altijd maar wel geregeld. Als we hem goed zetten blijft hij staan maar als we de pc opnieuw opstarten is het afwachten of de datum en tijd kloppen.

Verder maakt de pc vaak een enorm kabaal. De ene keer alleen met opstarten en de andere keer blijft het zo. Opnieuw opstarten wil nog wel eens helpen maar niet altijd. Ik heb de zijkant er af gehad en hem vanbinnen uitgezogen en dat hielp iets van twee dagen, waarna het weer begon.

We hadden een aantal maanden geleden constant een stopfout, hebben toen de pc leeg gemaakt en alles opnieuw geïnstalleerd, sindsdien is de stopfout weg maar zijn bovenstaande problemen ervoor terug gekomen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Over die datum,
het kan zo zijn dat de bios-batterij leeg is of slecht contact maakt.
de bios batterij is de knoopcel op het moederbord

Over het lawaai:
het kan zo zijn dat de ventilatoren van processor of van de case vuil zijn of versleten (afhankelijk van de tijd dat de computer is gebruikt)

Dank U wel voor Uw antwoord.

zijn dit dingen die ik zelf eenvoudig kan verhelpen?

De bladen van een fan willen nog wel eens aangekoekt vuil vasthouden. Vaak helpt dan alleen maar het goed reinigen met een wattenstaafje (in spiritus gedrenkt)
Vaak wordt het schoonmaakleven eenvoudiger als de fan even gedemonteerd kan worden, maar ja, met een laptop ligt dat net even lastiger dan met een desktop.
Als er maar genoeg aangekoekt vuil aan de bladen van een fan vastzit, dan mogen de lagertjes ook harder werken met als gevolg vroegtijdige slijtage en lawaai.
Die batterij is theoretisch heel gemakkelijk bij een (desktop) computer te vervangen, alleen wáár heeft de fabrikant 'm bij de laptop verstopt...............? Da's toch even een kwestie van de manual erop naslaan.

[edit] je hébt een desktop, ik ging uit van een laptop. Nu wordt het eenvoudig, zijkant eraf en de ogen over het moederbord laten gaan totdat je de knoopcel ziet -zilverkleurig- model CR2032. De toestand van de diverse fanbladen kun je nu ook goed inschatten. [end edit]

Bijlagen

• 150px-Battery-lithium-cr2032.jpg
    150px-Battery-lithium-cr2032.jpg
    5,3 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Dank U wel. Zodra de spiritus op kamertemperatuur is zal ik de fan schoon maken en kijken naar de knoopcelbatterij.

Mocht je besluiten tot het verwijderen van een fan om 'm beter te kunnen reinigen, pas dan op dat je 'm op dezelfde manier terugplaatst! Bovenkant boven, onderkant onder. Het resultaat van een verkeerdom gemonteerde fan is blazen ipv afzuigen of juist afzuigen ipv blazen. Plak er desnoods even een stukje tape op, op de bovenkant. Het demonteren van een fan is kinderspel : draadje volgen naar aansluiting op het moederbord en stekkertje lostrekken. Twee of maximaal 4 schroefjes losdraaien en de fan is los. Wel goed laten drogen -> geen vocht in de pc!!!

Ik heb de zijkant open gemaakt, de voorkant van de fan (zwarte koker met daar achterin een molentje) er af gehaald en die goed uitgezogen en met wattenstokjes het vastzittende vuil er uit gepeuterd. Spiritus niet nodig gehad. Spinnenwebben weggezogen en al het overige los dwarrelende stof weggezogen en toen ik de pc opstartte was het gewoon stil. Ook nu hoor ik hem amper.

De knoopcelbatterij ben ik ook tegen gekomen. Die haal ik er van de week uit en dan ga ik naar de computerwinkel voor een ander exemplaar.

Mijn dank voor jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan