• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum/tijd automatisch en statisch maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim80

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2021
Goedemiddag,

Ik plaats deze vraag opnieuw, aangezien ik gister dacht dat hij opgelost was.. maar dit blijkt helaas toch niet het geval.

Voor ons bedrijf ben ik bezig met een bestand dat door twee verschillende mensen ingevuld moet worden:
- A t/m R en evt. V of W (handmatig dan wel automatisch) door productiemanager
- S door de keurmeester

Nu probeer ik een aantal dingen voor elkaar te krijgen:
Allereerst wil ik dat het document beveiligd is en alleen bepaalde vakken ingevuld kunnen worden. Dit is in principe geen probleem en 'lukt' ook gewoon. Om ervoor te zorgen dat er een nieuwe rij ingevoerd kan worden (die boven in de tabel komt, waar de nieuwste info ingevoeld dient te worden), heb ik een invoer button gemaakt. Door middel van deze button komt er een nieuwe rij bovenin en wordt de rij die naar onder schuift deels geblokkeerd: hierin blokkeer is alleen de cellen die ingevuld hadden moeten worden door de productiemanager. --> de keurmeester kan dus nog wel een antwoord geven bij S. Dit werkt voor hoever ik weet allemaal naar behoren..

Dan als tweede, zou ik graag via een VBA voor elkaar willen krijgen dat S geblokkeerd wordt op het moment dat deze is ingevuld via de dropdown. (Ik denk hier een code voor te hebben, maar vraag me af of deze juist is):

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Set Rng = Range("S8:S1000")
If Sheets(1).ProtectContents = True Then Sheets(1).Unprotect Password:="..."
For Each cell In Rng
 If cell = "" Then
  cell.Locked = False
  Else
  cell.Locked = True
 End If
Next cell
Sheets(1).Protect Password:="..." UserInterfaceOnly:=True
End Sub

Nu heb ik deze al kort in het officiële document geprobeerd, waarbij bij de invoer button en bij de VBA een (hetzelfde) wachtwoord ingevuld moet worden om de actie plaats te laten vinden. Het probleem is hierbij alleen wel dat na elke handeling die ik in het document doe (onbeveiligd) het blad weer in de beveiliging schiet. Nu denk ik dat het door de VBA komt, maar ik vraag me af of deze nog wel zonder wachtwoord kan, aangezien ik het document geblokkeerd gebruik en dit ook bij de button gebeurd. Verder heb ik dus nog niet echt uit kunnen testen of bovenstaande code écht werkt. Mocht iemand het idee hebben dat het makkelijker/anders kan.. hoor ik het heel graag.

Dan als laatste:
Ik wil graag dat wanneer kolom S ingevuld wordt, T & U automatisch ingevuld worden --> T = datum en U = tijdstip. Nu dacht ik dit te doen door de formule "Als S is ingevuld, dan T =VANDAAG() // U = NU() anders "" (uiteraard juist uitgeschreven en apart van elkaar). Ik werd echter geattendeerd op het feit dat dit niet kan omdat bij het openen van het document op een volgende dag, de datum en tijd automatisch mee veranderd. Mijn vraag is dan ook.. kan ik deze als het waren 'statisch' maken waardoor deze niet mee veranderd maar gelijk blijft aan het moment van invoer kolom S?

Veel leesstof, ik hoop dat het duidelijk blijft wat ik wil en iemand mij kan helpen. Ik ben helaas geen pro, maar doe wel mijn uiterste best om het te leren begrijpen en toe te passen in onze (amateur)documenten.

Ik hoor het heel graag.

Fijne avond alvast.

Bijlagen

Druk maar eens op Rij invoeren en test maar uit.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bespaar je de moeite. De gebruikers zijn bekend, dus bij kwesties hoef je niet lang te zoeken. Gezien je VBA-kennis (de opgenomen macro's) wordt het een lange, teleurstellende weg.

@snb, zoals Wim zegt is hij meer kennis aan t opdoen. Daarvoor ben je hier toch aan het juiste adres?

Die vraag had ik niet meegekregen

Als iemand in het stadium van macrorecorder zit, is die nog ver verwijderd van 'beveligen' in Excel.
Dat lijkt me de verkeerde prioriteit in een leerproces.

@JVeer, bedankt voor uw moeite. Het lijkt inderdaad te doen wat het moet doen. De code is voor mij nog wat ingewikkeld en niet direct te begrijpen, maar ik ga mijn best doen om deze vandaag te 'ontleden' zodat ik stap-voor-stap begrijp wat er gebeurd.

@VenA, wat betreft uw link naar mijn vorige vraag. Volgens mij geeft ik hierin ook aan dat ik de vraag al gesteld heb maar deze, na aanleiding van uw reactie op diezelfde vraag, toch niet beantwoord lijkt. Naar mijn weten kan ik mijn vraag niet 'heropenen', dus vandaar de nieuwe vraag. Jammer dat dit gelijk als iets negatiefs gezien wordt.. Daar waar ik mijn uiterste best doe er zelf uit te komen en als dit niet lukt altijd eerst het internet en dit forum afspeur naar iets passends, alvorens ik een vraag stel.

JVeer, nogmaals heel erg bedankt. Ik ga hem vandaag uitpluizen om hem te begrijpen.

Fijne dag gewenst.

toch een beetje hulp aan een collega.
in thisworkbook ga je bepaalde werkbladen beveiligen op zo'n manier dat de macros toch hun werk kunnen doen.
Het paswoord staat public in module1
Bij wijziging ga je via een change-event de S-kolom blokkeren en de ernaast liggende cellen invullen

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan