Datum/tijd notatie in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenMioch

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Beste mensen,

Ik heb een tabel "jaar" met jaargetallen welke door een keuzelijst met invoervak word gebruikt. De notatie van het veld stond op numeriek, maar wil dit eigenlijk op datum/tijd zetten. Hier moet dan alleen het jaartal zichtbaar zijn.

Waarom wil ik dat ? Omdat ik wil dat het invoervak standaard het jaartal van de systeemdatum over neemt. Als de applicatie gestart word is het keuzevak standaard gevuld met het juiste jaartal.

Ik heb gegoogled, maar het schijnt nogal een lastig iets te zijn om op basis van een tabel te doen.

Ik snap toch niet waarom je een datumveld wilt, als je alleen op jaren wilt selecteren. Die lijst kan je vrij simpel genereren, bijvoorbeeld zo:

Code:
Private Sub Form_Current()
Dim iJaar As Integer, iMax As Integer
Dim sJaar As String
iMax = 11
iJaar = Year(Date) - 1
For i = 0 To iMax
    sJaar = sJaar & iJaar + i
    If i < iMax Then sJaar = sJaar & ";"
Next i
Me.cboJaar.RowSourceType = "Value list"
If iMax < 30 Then
    Me.cboJaar.ListRows = iMax + 1
Else
    Me.cboJaar.ListRows = 30
End If
Me.cboJaar.RowSource = sJaar
Kun je zelf wel naar eigen behoefte aanpassen, lijkt mij ;)

Kun je simpel oplossen.
Open je formulier in ontwerpweergave.
Klik rechts en klik op Eigenschappen.
Selecteer je keuzelijst.
Klik op het tabblad Gegevens.
Stel dit als Standaardwaarde in:

=Year(Date())

Tardis

Vind ik erg nuttig, een keuzelijst maken voor één waarde.... Bovendien weet TS wel hoe hij een standaardwaarde moet instellen... En waar moet de rest vandaan komen? Dat is dacht ik nu net de vraag...

Vind ik erg nuttig, een keuzelijst maken voor één waarde.... Bovendien weet TS wel hoe hij een standaardwaarde moet instellen... En waar moet de rest vandaan komen? Dat is dacht ik nu net de vraag...

Ik geef een antwoord op de vraag.
Kan ik van jou niet zeggen.

Tardis

Nou nou..... ik lees in jouw antwoord anders niet hoe hij de keuzelijst moet vullen. Maar bllijf lekker zielig doen, zou ik zeggen....

@Tardis,

Waar haal je het lef vandaan om je er mee te bemoeien! Foei.

Laten we het er maar op houden dat mr. T soms gedreven wordt door motieven die niet altijd primair te maken heben met de belangen van de TS.... Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

Ehhm Michel heeft in dit geval gelijk, Ik heb niet voor niets een keuzelijst met invoervak.
De bedoeling is dus dat je via de keuzelijst een jaartal selecteerd waarna er in het vak ernaast een schadebedrag uit rolt.
Mijn bedoeling met betrekking op mijn vraag is dat er zodra je het formulier opent standaard het jaartal van de huidige datum in staat, en uiteraard in het bijbehorende vak ernaast dan ook de waarde (bedrag) die er bij hoord.

Nou kom ik hier de laaste tijd steeds vaker en bespeur toch enige rivaliteit soms. Is dit nou echt nodig ? Waar het om gaat hier is volgens mij dat we elkaar helpen en ik moet zeggen dat dat altijd heel goed gebeurd.

Michel reageert altijd heel snel en daar zijn veel mensen heeel blij mee, Maar komt het antwoord van een ander dan ben ik er even gelukkig mee.

En daar sluit ik mij uiteraard graag bij aan! Je kunt inderdaad wel stellen dat er enige 'animositeit' is; laten we het er maar op houden dat we het niet altijd met elkaar eens zijn ;) Neemt niet weg dat het doel te allen tijde uiteraard moet zijn om elkaar te helpen....
Wat betreft je keuzelijst: als je gegevens wilt zien op basis van een (jaartal uit een) tabel kun je die jaartallen ook met een Recordset ophalen uit die tabel, en vervolgens als rijbron gebruiken voor een keuzelijst. Je maakt de string dan in beginsel op dezelfde manier, alleen werk je dus met de jaartallen die je uit de tabel haalt. Eventueel kun je dan nog wat nieuwe waarden daaraan toevoegen, als je dat handig vindt voor de komende jaren bijvoorbeeld.

Hey Michel,

Ik krijg het niet echt voor elkaar om het aan te passen naar mijn formulier
Kan je me een beetje op weg helpen ? Ik ga er vanuit dat cbojaar de naam van mn combobox is ?
Moet ik verder nog wat veranderen ? ik probeer je code te beredeneren zodat ik er zelf achter kom maar dat wil me nog niet echt lukken hahaha.

Groet : Jeroen

Ik heb bovenstaande code in een voorbeeldje gezet. Kijk even naar het formulier <fCategorie_Combobox>.

Het bestand was niet meegekomen; nieuwe poging dus!

Bijlagen

Hey Michel,

Ik heb geen unrar programma op mijn werk, is het misschien mogelijk dat je hem als.mdb of .zip erop zet ?
Zou geweldig zijn :)

Groet : Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan