datum+tijd & reserveren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strange Bird

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2004
Ik ben van plan om een soort van leenadministratie bij te gaan houden.

Nu kan het gebeuren dat iemand bv een camera komt lenen, dit zet ik dan netjes in een tabel

huidigedatum tijd | einddatum tijd | camera

Ik ga er nu van uit dat hij ook op die einddatum en tijd wordt ingeleverd.

Stel camera wordt uitgeleend op 17-04-04 van 01:55 tot 08:00

tabel:
huidigedatum tijd | einddatum tijd | camera
17-04-04 01:55 | 17-04-04 van 08:00

Maar nu het probleem:
Er komt nog iemand die de camera wil lenen op 17-04-04 vanaf 6:00
Hoe kan ik het dan voor elkaar krijgen dat er een melding komt dat de camera al uitgeleend is?

wie kan mij helpen? Alle ideeen zijn welkom!
Ik hoop dat mijn idee een beetje duidelijk geschetst is.

Uitgeleend

In welk programma wil je die tabel zetten.

Meeste spreadsheets kennen de booleaanse waar of niet waar formule.

Dan hoef je in de tabel aleen naar de "Tekst" camera 12 te zoeken de datum en tijd op te geven en dan de formule ïs uigeleend = waar/onwaar op te vragen.

Zal wel het nodige programeer werk vragen om de datum aan uitgeleend te koppelen.

In visual basic of iets anders kun je een array defineren van 365 integers en dan kun je via AND en OR 16 bitjes om zetten. Dus heb je de nacht niet meegerekend van 07:00 tot 23:00 uur gedekt.

Als je dat dan nog leuk per week op het scherm laat zien. ben je klaar.

M.v.g.

Eric.

Haal de laatstbekende gegevens van de camera op uit je bestand.
Bepaal nu of de begindatum/-tijd van de nieuwe uitleenperiode ligt na de opgehaalde einddatum/-tijd.
Is dit niet het geval, dan is het bezet en moet een nieuwe begindatum/-tijd worden ingevoerd.
Geef wel voor alle duidelijkheid aan (ook voor jezelf) tot wanneer de camera is uitgeleend.

Ik wil het gewoon doen met ACCESS en VBA code.
Maar heb dus geen ervaring met zelf programma regels schrijven. Toch ga ik hier eens verder op doorzoeken. Maar hoe kan ik een array definieren van 365 integers? En hoezo moet ik dan 16bitjes omzetten? Of is dit/zijn dit domme vragen?

toch bedankt voor jullie reactie

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd om met VBA code een reserveringsprogje te maken maar helaas, tot nu toe geen enkele vooruitgang. Zijn er ook erges standaard scriptjes te vinden voor zulke zaken?

Sorry stangebird

Door een mij onbekende fout, kreeg ik geen bericht dat jij gereageerd had.

Nee het zijn geen domme vragen alleen heb ik zero ervaring met access.

Een integer is een getal dat wordt weergegeven door 2 byte's dus bestaat de infomatie uit 16 bitjes.

Als je in een programeer omgeving met veel getallen werkt zet je dat meestal in een array.

Je kunt dan kiezen om een enkelvoudig array te dimensioneren (DIM) van (356) of een samengesteld van (12,31) dan heb je meteen de maanden.

Ik ga er van uit dat je in Access ook iets dergelijks kan doen.

Of daarna ook met AND or en NOT booleaans kan rekenen weet ik niet.

Succes.

Geen idee hoe of dat kan / moet!

Ik heb het geprobeerd maar helaas, het is me niet gelukt. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan