• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum uit tekst halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sherlock25

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 feb 2024
Hallo

Ik heb een Excel met een aantal data in.
Ik zou daaruit de tekst willen halen.
Bv. 16-05-2024. Via celeigenschappen lukt het niet en ook de formule datumwaarde geeft een fout.
Liefst met een formule, want het is de bedoeling als de datum wijzigt, dat de verkorte versie, enkel de datum, ook aanpast

Bij het meer ingewikkelde voorbeeld zou ik de begindatum willen zien in een cel: 26-02-2024

Kan iemand helpen?

donderdag 16 mei, 14u-17u
maandagen 26 februari (13u30-17u30), 4 en 11 maart (9u-17u)

Het lijkt dat je hier een bekend probleem met computers te pakken hebt. Computers kennen geen context en kunnen dus niks met jouw input. Er zijn 2 oplossingen.

1) Het inzetten van AI die tot op zekere hoogte de context kan herkennen en dus de datum er uit zou moeten kunnen halen

2) Je input normaliseren, zodat er nog iets is te doen met formules. Kijk maar eens. Achter "mei" staat een komma, en achter "februari" een spatie. Oftewel je zou een vaste schrijfwijze moeten gaan hanteren. Dan zou een formule het gedeelte tussen de eerste en derde spatie er wel uit kunnen halen en omzetten naar een datum

Dan heb je ook nog een probleem met de jaartallen. Die moet je dus gaan gokken. Gaat goed, maar zo tegen het einde van het jaar gaat dat zeker problemen geven. E.e.a. afhankelijk van hoever je vooruit gaat plannen.

Ik heb een beginnetje gemaakt, maar je zult voor alle situaties iets moeten bedenken. Of deze, als het maar een paar zijn, handmatig corrigeren. 100% garantie kun je niet geven gezien de veelheid aan situaties.

Ik wil wel verder meedenken maar dan graag een iets uitgebreider voorbeeldje met alle situaties die voor kunnen komen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan