• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum uitlichten na aantal weken

Status
Niet open voor verdere reacties.

DesireeH

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2015
Hi,

Ik heb hier al eerder een vraag neer gezet over onderstaand overzicht. Ik ben er achter gekomen dat ik graag nog iets extra wil.

Op dit moment heb ik de functie wanneer er in C3 t/m 75 een status staat, dat de datum na een aantal dagen gaat oplichten:

DH8 tm 11 / DI 8 tm 11
Stagiair 14
Beginner 21
Ervaren 28
Gevorderd 56

Wanneer er een nieuwe datum in staat op die regel, dan vervalt de 'rode' kleur van die datum er voor.

Ik wil nu het volgende, bijvoorbeeld:
Wanneer er in cel Q6 een datum staat met in R6 een onderwerp en in C6 de status (met bij behorende aantal dagen zie DH8 tm 11 / DI 8 tm 11) Dan wil ik dat de cel Q6 alleen oplicht als er bijvoorbeeld 56 dagen geen review is gedaan op Mail + Call (R6). Staat er een nieuwe datum (binnen die 56 dagen) en staat er alleen Webcare achter, dan moet die datum er voor van Q6 rood blijven, Alleen wanneer de status bij de eerste volgende datum gelijk is aan bijvoorbeeld Q6 dan mag de kleur pas vervallen.

Oftwel wil ik per onderwerp (F80 tm F84) zien afhankelijk van de status (met bijhorende dagen) of er te lang tussen zit. Nu zie ik het alleen op status en niet per onderwerp.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Bijlagen

Het duizelt me enigszins.
In de huidige regel voor voorwaardelijke opmaak wordt gekeken naar de systeemdatum d.m.v. de functie =VANDAAG().
Is dat nog steeds van belang en/of moet alleen gekeken worden naar de onderlinge verschillen?

Klopt het dat een datum rood gekleurd moet worden als er een eerdere datum is met hetzelfde onderwerp op dezelfde regel die langer geleden is dan het aantal dagen dat behoort bij de status?
Dus bijvoorbeeld als er tussen 2 reviews voor Call voor een stagiair meer dan 14 dagen zit, dan moet de tweede datum rood gekleurd worden?
Dus de eerste datum op een regel voor een bepaald onderwerp zal nooit rood gekleurd worden?

Bekijk bijlage Reviewoverzicht Test MB.xls
Nou, ik heb een poging gedaan in de bijlage.

Ik kom nu tot de wonderschone formule voor voorwaardelijke opmaak:
Code:
=ALS(H3<>"";VERT.ZOEKEN($C3;$DH$8:$DI$12;2;0)<G3-INDEX($E3:E3;;1/(1/MAX(ALS($F3:F3=H3;KOLOM($E3:E3)-KOLOM($E3)+1)))))

Van toepassing op =$G$3:$DE$75, dus beginnend in week 2.

Als opmaak heb ik een gele letter met een felrode achtergrond, dus eenvoudig herkenbaar. De overige regels voor voorwaardelijke opmaak heb ik gewoon laten staan.

Toelichting op de formule:
Als H3 leeg is dan heb je een datum zonder onderwerp (zoals in AU12), dus geen voorwaardelijke opmaak.
Dit wordt afgevangen met de eerste ALS-functie, die overigens maar 2 argumenten heeft =ALS(voorwaarde; waarde-als-waar).

In het deel INDEX($E3:E3;;1/(1/MAX(ALS($F3:F3=H3;KOLOM($E3:E3)-KOLOM($E3)+1)))) wordt de datum opgehaald van de laatste review van hetzelfde onderwerp. Als die er niet is, dan levert de MAX-formule 0 op en met 1/(1/0) levert dit een fout op en dan dus geen voorwaardelijke opmaak.
Het deel VERT.ZOEKEN($C3;$DH$8:$DI$12;2;0) zoekt het aantal dagen behorend bij de ervaring in kolom C.

Dus kort samengevat wordt de cel opgemaakt als de datum in die cel, minus de vorige datum met hetzelfde onderwerp, groter is dan het aantal dagen behorend bij het ervaringsniveau. Mits het onderwerp bij de datum is ingevuld.

Hopelijk is dit een eind in de goede richting en kun je van hieruit aangeven wat er wel/niet goed aan is.
Wie weet is het in 1 keer al helemaal wat je eigenlijk bedoelde. :p

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de moeite!

Ik denk dat we in de goede richting zijn, maar nog niet helemaal. Of nu begrijp ik het verkeerd.. Ik begrijp dat het een complex verhaal is.

Stel...
Medewerker X is Beginner. Op 16-02 heeft medewerker X een review gehad op 'Mail'. Op 23-02 heeft de medewerker een review gehad op 'Call'. Als beginner moet je per onderwerp om de 21 dagen een review hebben. Oftewel op 16-02 is de Mail review geweest, dan moet medewerker X uiterlijk 09-03 weer een Mail review hebben. De status van een medewerker staat in Kolom C. Heeft de review nog niet plaats gevonden, dan moet de datum 16-02 rood (met geel) oplichten na 21 dagen. Heeft de medewerker op 12-03 een review gehad op de Mail, dan moet de kleur rood met geel vervallen op de datum 16-02.
De datum van 23-02 voor Call review wordt pas rood als er 21 dagen voorbij zijn op het onderwerp Call.

Is het zo iets duidelijker? Volgens mij staat het er nog niet. De oude (alleen rode) opmaak mag wat mij betreft vervallen. Het is vooral per onderwerp (en satus) belangrijk.

Hoi Desiree, dank voor je info. Kun je nog even naar het onderstaande kijken en daar jouw terugkoppeling op geven?

Dus in het voorbeeld van de beginner: de datum kleurt rood als hij 21 of meer dagen geleden is én er geen latere datum is met het betreffende onderwerp.

Dat is op zich wel te doen, maar ik ben bang dat zich een complicerende factor voordoet met 'Call + Mail' reviews.
1. Als er te lang geleden een 'Call' review is geweest, gevolgd door een 'Call' of 'Call + Mail' review, dan is de datum bij de oude 'Call' review niet meer rood.
2. Als er te lang geleden een 'Mail' review is geweest, gevolgd door een 'Mail' of 'Call + Mail' review, dan is de datum bij de oude 'Mail' review niet meer rood.
3. Als er te lang geleden een 'Call + Mail' review is geweest, dan is de bijbehorende datum niet meer rood als de review is gevolgd door een 'Call + Mail' review of door zowel een 'call' review en een 'mail' review.

Die eerste 2 zijn nog wel te doen met een algemeen geldende formule, maar de derde wordt een stuk lastiger.
Als dit ook in de echte gegevens de enige combinatie is, dan kunnen de waarden nog wel "hard" in de formules opgenomen worden, maar als er "in het echt" meerdere combinaties zijn, dan moet ik nog even verder puzzelen (en wie weet moet dan overgeschakeld worden op VBA, waarin ik zelf niet voldoende thuis ben).

Laatst bewerkt:
Heeft het zin om een andere naam ze geven of ligt het daar niet aan. (Ben thuis in excel, maar dit gaat met te ver haha). Bijvoorbeeld 'totaal' of 'klantencontact' ?

Nee, daar ligt het niet aan (integendeel misschien...).
Ondanks dat mijn vragen niet beantwoord zijn, heb ik een nieuwe versie met een oplossing die zowel vernuftig als gevaarlijk is.

Bekijk bijlage Reviewoverzicht Test MB2.xls

De formule voor voorwaardelijke opmaak is nu
Code:
=ALS(E3<>"";ALS(F3<>"";EN(VERT.ZOEKEN($C3;$DH$8:$DI$12;2;0)<=VANDAAG()-E3;NIET(EN(ISGETAL(VERGELIJKEN("*"&LINKS(F3;4)&"*";G3:$DF3;0));ISGETAL(VERGELIJKEN("*"&RECHTS(F3;4)&"*";G3:$DF3;0)))))))

De truc is dat de linker 4 posities en de rechter 4 posities van het onderwerp afzonderlijk vergeleken worden met de onderwerpen van latere datums.
Met wildcards. Dus als "*call*" gezocht wordt, dan geldt zowel "Call" als "Call + Mail" als gevonden.
Als het onderwerp "Call + Mail" is, dan wordt zowel gezocht naar "*Call*" (o.b.v. de linker 4 posities) als naar "*Mail*" (o.b.v. de rechter 4 posities).
Als die allebei gevonden worden, dan hoeft de datum bij "Call + mail" niet rood gekleurd te worden (vandaar de NIET in de formule).

Met de huidige onderwerpen gaat het goed, maar als er "callgirls" naar de klanten gestuurd gaan worden, dan ga je nat met "call" :shocked:
(Sorry, ik wist zo gauw geen beter voorbeeld te verzinnen :rolleyes:).

Ik weet niet hoe je er op bent gekomen, maar helemaal goed! Dit zocht ik. :d Super bedankt!

Toevoeging aan document

De vorige keer hebben jullie mij goed geholpen met het excel document. :)

Ik ben er achter gekomen dat ik nog iets mis. Ik wil aan het document nog een extra kolom toevoegen.

Per week wil ik een extra kolom waar ik een datum in kan zetten en het soort gesprek:

F88 tm F92:
1-1 Gesprek
Kort 1-1 Gesprek
Volgend 1-1 Gesprek
Contractgesprek uiterlijk

Ook hier is het weer belangrijk dat wanneer er een ervaring bij staat, dat de datum na x weken oplicht.

DN14 tm DN18
geen ervaring (lege cel)
Stagiair
Beginner
Ervaren
Gevorderd

Ik heb voor nu even 1 maand / 28 dagen aangehouden in cel DO14 tm DO18.

Het lukt mij niet om de datum te laten verkleuren zoals de opmaak van de review. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Hoi Desiree,

De vorige keer heb ik je geholpen.
Je nieuwe vraag betekent nogal wat werk en valt mijns inziens buiten het bestek van een forumvraag.
Dit keer pas ik dus.

Ik zou overigens adviseren om een nieuwe vraag te starten, met verwijzing naar deze.
Een vraag met 0 reacties valt meer op en bovendien is het een geheel nieuwe vraag.

Groet,
Marcel

Bedankt voor je reactie, begrijpelijk. Ik ga eerst nog even kijken of ik er op een andere manier uit kan komen... :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan