• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum US NLD

Status
Niet open voor verdere reacties.

nancy70

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Ik werk samen met iemand in US in een excel file, wat problemen oplevert met datum formaat.

Ik wil nu 3 kolommen aanhouden

1 indien invoer in NLD format

1 indien invoer in US format

Indien een van bovenstaande kolommen gevuld is, dan 1 kolom waar altijd de NLD format wordt weergegeven, zie bijgaand voorbeeld.
Ik heb al het eea geprobeerd maar zonder resultaat. Wie heeft een oplossing ?
Gr
Nancy

En het voorbeeld?

Met voorwaardelijke opmaak of met een formule.

Bijlagen

het lijkt me bijna te kort door de bocht
=ALS(AANTAL(B2:C2)=0;"";ALS(B2<>0;B2;DATUM(JAAR(C2);DAG(C2);MAAND(C2))))

Bijlagen

Thanks, wat voor de een super simpel is, is het niet altijd voor een ander ;)

Hallo,

Gaat deze formule ook op voor als je in US-format b.v. 2-28-2023 invult? M.a.w. feb.-28-2023 (mmm-dd-jjjj)

Laatst bewerkt:
vandaar die kort door de bocht, ik kan het niet testen

Hallo Cow

Klopt.
Want als je een voorbeeldje maakt met de computer welke het lokale datum format heeft dan gaat de formule de "mist" in.
Dus eigenlijk is een voorbeeldje met de originele data welke Nancy krijgt van haar collega, realistischer.

is dit iets ? Mits een macro test je vooraf of je datums amerikaans of europees zijn en dan pas je je kolom aan.
Dus hierdoor staan bepaalde kolommen europees op jouw computer en op zijn amerikaans voor je collega, maar in principe staat er daar een getal, nl het verschil met 1/1/1900.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
     Dim bMMDD
     bMMDD = Application.International(xlMDY)    'True if the date order is month-day-year for dates displayed in the long form; False if the date order is day-month-year.
     With Sheets("sheet1")
          .Columns(1).NumberFormat = IIf(bMMDD, "mmm/d/yy", "d/mmm/yy")     'ben je amerikaans, kies eerste formaat, anders 2e
          .Columns(2).NumberFormat = IIf(bMMDD, "mm/dd/yyyy", "dd/mm/yyyy")
     End With
End Sub

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan